نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصتهای کارآفرینی
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه پیام نور ساوه، اراک، ایران
- 2 کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران
چکیده
امروزه با توجه به روند روزافزون تغيير و تحولات محيطي، سازمانها و شركتها، براي پاسخگويي اثربخش به نيازهاي محيطي خويش نيازمند كارآفريني استراتژيك هستند. كارآفريني و مديريت استراتژيك به رشد و توليد ثروت منجر ميشوند. این پژوهش، به بررسی نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصتهای کارآفرینی در شرکتهای شهرک صنعتی یزد، پرداخت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی 240 مدیر عامل و معاونین و سرپرستان ارشد شرکتهای شهرک صنعتی یزد بودند. با توجه به قاعده هومن، نمونه ای به اندازه 150 نفر انتخاب شد. در این پژوهش از دو پرسشنامه کارآفرینی استراتژیک و پرسشنامه بررسی وضعیت کارآفرینی (از حیث وضعیت موجود و تلاش برای رسیدن به ایده آلها)، (اقتباس شده از پرسشنامه استاندارد ویژگیهای شخصیتی اسدالله کردنائیچ و پرسشنامه استاندارد کارآفرینی سازمانی مارگاریت هیل)، در سازمان، استفادهشد. برای آزمون فرضیه ها، از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد تاثیر کارآفرینی استراتژیک و ابعاد آن بر شناسایی و کشف فرصتهای کارآفرینی، مثبت و معنیدار است.
- دفعات مشاهده مقاله: 433
- دفعات دانلود مقاله کامل : 380