نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصت‌های کارآفرینی

  • محمد صفار 1
  • محمدصادق چرخکار 2
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه پیام نور ساوه، اراک، ایران
  • 2 کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 12 (1399) , صفحه 100-112
چاپ شده: 1399-03-09

چکیده

امروزه با توجه به روند روزافزون تغيير و تحولات محيطي، سازمان­ها و شركت­ها، براي پاسخگويي اثربخش به نيازهاي محيطي خويش نيازمند كارآفريني استراتژيك هستند. كارآفريني و مديريت استراتژيك به رشد و توليد ثروت منجر مي­شوند. این پژوهش، به بررسی نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصت­های کارآفرینی در شرکت­های شهرک صنعتی یزد، پرداخت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی 240 مدیر عامل و معاونین و سرپرستان ارشد شرکت‌های شهرک صنعتی یزد بودند. با توجه به قاعده هومن، نمونه ای به اندازه 150 نفر انتخاب شد. در این پژوهش از دو پرسشنامه کارآفرینی استراتژیک و پرسشنامه بررسی وضعیت کارآفرینی (از حیث وضعیت موجود و تلاش برای رسیدن به ایده آل­ها)، (اقتباس شده از پرسشنامه استاندارد ویژگی‌های شخصیتی اسدالله کردنائیچ و پرسشنامه استاندارد کارآفرینی سازمانی مارگاریت هیل)، در سازمان، استفاده­شد. برای آزمون فرضیه ها، از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد تاثیر کارآفرینی استراتژیک و ابعاد آن بر شناسایی و کشف فرصت­های کارآفرینی، مثبت و معنی­دار است.

کلمات کلیدی: شناسایی و کشف، فرصت‌های کارآفرینی، کارآفرینی استراتژیک

ارجاع به مقاله
صفار م., & چرخکار م. (1399). نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصت‌های کارآفرینی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(12), 100-112. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/372

  • دفعات مشاهده مقاله: 433
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 380