بررسی رابطه بین فرصت های ارتقاء تحصیلات و تعهد سازمانی پرسنل مشاغل آزمایشگاهی بهداشت و درمان

  • زهرا شهرکی نادر 1
  • مهدیه شهرکی نادر 2
  • رضا خوش بین 3
  • 1 کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات (IT)، دانشکده فنی و مهندسی، موسسه آموزش عالی هاتف، زاهدان، ايران
  • 2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده حسابداری، موسسه آموزش عالی هاتف، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
  • 3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی (تحول)، دانشکده حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 13 (1399) , صفحه 118-137
چاپ شده: 1399-03-27

چکیده

سازمانها نظام‌هاي اجتماعي هستند كه منابع انساني مهمترين عامل براي اثربخشي و كارآمدي آنها است. سازمانها بدون تلاش‌ و تعهد كاركنانشان موفق نمي شوند. رضايت كاركنان از شغل‌شان و تعهد نسبت به سازمان‌شان به عنوان تعيين‌كننده‌هاي عمده اثر بخشي سازماني نگريسته مي‌شوند. باتوجه به اهمیت موضوع، اين تحقيق با هدف بررسي ارتباط رضايت شغلي و تعهد سازمانی در كاركنان مشاغل آزمایشگاهی بهداشت و درمان در سال 1398 به انجام رسيده است. نوع تحقيق با توجه به هدف، كاربردي و از نظر ماهيت و روش توصيفي مي باشد كه با استفاده از مطالعات ميداني به بررسي وضعيت موجود پرداخته است. جامعه آماري مورد نظر كاركنان بهداشت و درمان زاهدان است، كه از اين تعداد 150 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شده‌اند. ابزار اندازه‌گيري، پرسشنامه 15 سوالي (OCQ) موداي، پورتر و استيرز و پرسشنامه رضايت شغلي (JDI) بوده است. تجزيه و تحليل يافته هاي تحقيق در بخش استنباط‌هاي آماري از آزمون رگرسیون چندگانه و آزمون ضریب همبستگی بررسي فرضيات تحقيق استفاده شده است. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل يافته ها نشان مي دهد كه رابطه معناداري بين رضايت شغلي و ابعاد آن و تعهد سازماني وجود دارد.

کلمات کلیدی: تعهد سازماني، ارتقاء تحصیلات، مشاغل آزمایشگاهی، بهداشت و درمان

ارجاع به مقاله
شهرکی نادر ز., شهرکی نادر م., & خوش بین ر. (1399). بررسی رابطه بین فرصت های ارتقاء تحصیلات و تعهد سازمانی پرسنل مشاغل آزمایشگاهی بهداشت و درمان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(13), 118-137. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/382

  • دفعات مشاهده مقاله: 275
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 298