نقش منابع انسانی سازمان در تبدیل استراتژی ها و قابلیت های پویا به مزیت رقابتی

  • فاطمه قیطرانی 1
  • 1 کاندیدای دکتری مدیریت دولتی- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 13 (1399) , صفحه 60-77
چاپ شده: 1399-05-07

چکیده

هدف از این مقاله، توسعه یک مدل مفهومی برای توضیح و پیش ­بینی دستیابی به قابلیت­های پویا و مزیت رقابتی از طریق توجه به منابع انسانی سازمان است. این توسعه مفهومی با تکیه بر کاربرد "نظریه فازهای عمل" به عنوان چارچوب کلی توضیح این مساله که "چگونه سازمان و کارکنان به یکسری اهداف متعهد شده و به طور موفقیت آمیز آنها را دنبال می­ کنند، در پیوند با نظریه "خودمختاری" برای توضیح توسعه تعهدات افراد در سطح فردی که بتواند پیش نیاز تعقیب اهداف سازمان در سطح کلان سازمان را توجیه نماید، صورت پذیرفته است. مدل ارائه داده شده در دو سطح سازمانی با توجه به ابعاد ماموریت سازمان، برنامه­ریزی استراتژیک و قابلیت­های پویا در سطح سازمانی و در سطح فردی با توجه به درونی ­سازی اهداف فردی و برنامه­ های اجرایی، توسعه یافته است. انتظار می رود این مدل بتواند به ایجاد دانش در زمینه استراتژی­های رفتاری با توجه به ملاحظات انگیزشی در مدل­های مدیریت استراتژیک در سازمان­ها کمک نماید.

کلمات کلیدی: مدیریت استراتژیک، مدیریت رفتار سازمانی، نظریه فازهای عمل، نظریه خودمختاری، قابلیت­های پویا، عوامل خرد سازمانی

ارجاع به مقاله
قیطرانی ف. (1399). نقش منابع انسانی سازمان در تبدیل استراتژی ها و قابلیت های پویا به مزیت رقابتی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(13), 60-77. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/403

  • دفعات مشاهده مقاله: 371
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 434