رابطه ی انتقال دانش و فناوری اطلاعات با قابلیت¬های استراتژیک مدیران مدارس متوسطه ناحیه (یک) شهر بندرعباس
- 1 کارشناس ارشد علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل قشم
- 2 استادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه انتقال دانش و فناوری اطلاعات با قابلیتهای استراتژیک مدیران مدارس متوسطه ناحیه (یک) شهر بندرعباس به انجام شده است. این تحقیق به لحاظ هدف؛ کاربردی و روش بررسی آن توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری آن را کلیه مدیران مدارس متوسطه ناحیه (یک) شهر بندرعباس تشکیل دادهاند. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی میباشد. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان؛ 97 نفر تعیین شد، که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه انتقال دانش دی کاسترو و همکاران (2008)، پرسشنامه فناوری اطلاعات محمودی (1392) و پرسشنامه قابلیتهای استراتژیک کارکنان ساخته محقق بوده است. به ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﻴﻴﻦ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪها، از روش آﻟﻔﺎي ﻛﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده شد، ﻛﻪ ﻣﻘﺪار آﻟﻔﺎی آن برای همه پرسشنامه ها بیش از 7/0 بدست آمده است. در سطح استنباطی برای تحلیل فرضیهها نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به کمک نرمافزار Spss نسخه 22 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بین انتقال دانش و ابعاد سه گانه آن (اجتماعیسازی، تلفیق و درونیسازی) با قابلیتهای استراتژیک مدیران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین فناوری اطلاعات و ابعاد هفتگانه آن (ویژگیهای فردی، عوامل نگرشی، عوامل آموزشی، عوامل فنی، عوامل اقتصادی، عوامل محیطی و عوامل انسانی) با قابلیتهای استراتژیک مدیران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که مولفه های انتقال دانش (اجتماعیسازی و تلفیق) در مجموع حدود 13/0 درصد و مؤلفههای فناوری اطلاعات (عوامل آموزشی، ویژگیهای فردی و عوامل انسانی) در مجموع حدود 33/0 درصد از واریانس متغیر قابلیتهای استراتژیک مدیران را تبیین مینمایند.
- دفعات مشاهده مقاله: 453
- دفعات دانلود مقاله کامل : 325