بهسازی نظام جبران خدمات به مثابه ی محرکهای برانگیزاننده ی نوآوری سرمایه ی انسانی

  • سارا محمدی 1
  • رمضان جهانیان 2
  • 1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
  • 2 عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 15 (1399) , صفحه 87-110
چاپ شده: 1399-10-30

چکیده

نظام جبران خدمات، يکي از عوامل کلیدی در بهبود عملکرد کارکنان، ایجاد انگيزه و تحول در سازمان‌ها به شمار مي رود. همچنین حقوق و مزایای منابع انسانی می بایست جنبه انگیزشی داشته باشد، به این مفهوم که جهت پرداخت، سیستمی طراحی شود تا محرکی برای سخت‌کوشی و عملکرد بهینه ی سرمایه های انسانی کسب و کار باشد. برای رهبرانی که می خواهند تیم هایشان شکوفا شوند و سازمان هایی که می خواهند فرهنگ تعامل، وفاداری و عملکرد حرفه ای را ایجاد کنند، ادراک شناخت و قدردانی از کارکنان بسیار مهم است. هدف اصلی این مقاله واکاوی نظام جبران خدمات در راستای به کارگیری و توسعه ی محرک های برانگیزاننده ی نوآورانه ی منابع انسانی سازمان است. در این مقاله ضمن برشمردن اهمیت و ضرورت استفاده مطلوب از ظرفیت های نظام جبران خدمات در فرآیند کسب و کار، نسبت به بررسی و کاربرد نظریه های خرد و کلان در فرآیند برنامه ریزی و سازماندهی نظام جبران خدمات، پرداخته شده است. همچنین انواع رویکردهای جبران خدمات مالی و غیر مالی در سازمان ها و برندها، مورد بحث قرار گرفته و ضمن برشمردن راهبردها و مدل های کاربردی ارزشیابی و گریدینگ شغلی، لزوم بهره مندی مطلوب از سنجه های جبران خدمات از جمله حقوق، دستمزد، مزایا، پاداش، خدمات شغلی و سازمانی به سرمایه های انسانی، مورد توجه قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: نظام جبران خدمت، خدمات مالی، خدمات غیر مالی، مزایا، پاداش، گریدینگ شغلی.

ارجاع به مقاله
محمدی س., & جهانیان ر. (1399). بهسازی نظام جبران خدمات به مثابه ی محرکهای برانگیزاننده ی نوآوری سرمایه ی انسانی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(15), 87-110. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/592

  • دفعات مشاهده مقاله: 392
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 426