ارزیابی و طبقه بندی موسسات آموزش عالی بر اساس مدل فرآیندی دمینگ با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها

  • اکبر شریعت نیا 1
  • رضا شیخ 2
  • 1 دکتری تخصصی مدیریت دولتی، حوزه پژوهش و فناوری، دانشگاه کوثر بجنورد، ایران
  • 2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 15 (1399) , صفحه 177-197
چاپ شده: 1399-12-23

چکیده

چرخه دمینگ یکی از اصطلاحات رایج مدیریتی در بحث بهبود مستمر است که دانشمندان زیادی آن را مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند. بر اساس این چرخه سازمانها بایستی مراحل مختلفی را جهت بهبود مستمر طی نمایند؛ بنابراین مدیران به عنوان اصلی ترین محرکان این چرخه می توانند بر اساس توانمندیهای خود این چرخه را با سرعتهای متفاوتی در بازه سکون تا گردش مستمر به حرکت در آورند، در این راستا مطالعه حاضر با هدف توسعه یک مدل فرآیندی و عینی بر اساس تحلیل پوششی داده ها جهت ارزیابی عملکرد رفتاری 20 موسسه آموزش عالی استان خراسان شمالی انجام شده است. از نوآوری این تحقیق طبقه بندی موسسات آموزش عالی در مراحل مختلف چرخه دمینگ به موسسات برنامه گرا، عمل گرا، کنترل گرا و بازخورد گرا (نتیجه محور) می باشد. نتایج این تحقیق علاوه بر مشخص کردن کارائی هر موسسه آموزش عالی می تواند با ایجاد سازمان مجازی به عنوان مبنائی جهت مدیریت در چرخه حیاتی دمینگ طراحی نماید. در تحليل پوششي داده‌ها براي هر يك از واحدهاي ناكارا تعدادي از واحدهاي كارا به عنوان مرجع به همراه ضريبي براي مشخص كردن ميزان تاثير گذاري آن ها تعيين و معرفی مي‌شود. به عنوان مثال موسسه آموزشی FH برای آنکه بتواند از سازمان های کارا در فرآیند برنامه ریزی خود الگوبرداری بنماید مدل تحلیل پوششی داده ها دو سازمان JD با ضریب 0.13 و سازمان RS با ضریب 3.0 را پیشنهاد می کند؛ بنابراین موسسات می توانند به طور مجزا در مراحل چرخه دمینگ از سازمان ها مختلف الگوبرداری نمایند.

کلمات کلیدی: تحلیل پوششی داده ها, طبقه بندی, آموزش عالی, ارزیابی عملکرد, چرخه دمینگ

ارجاع به مقاله
شریعت نیا ا., & شیخ ر. (1399). ارزیابی و طبقه بندی موسسات آموزش عالی بر اساس مدل فرآیندی دمینگ با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(15), 177-197. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/654

  • دفعات مشاهده مقاله: 323
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 344