بررسی تأثیر گرایشات قومی- سیاسی بر رفتار خرید مشتریان
- 1 کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده
هدف از انجام پژوهش پیش رو شناسایی عوامل اثرگذار سیاسی-اجتماعی بر رفتار خرید مشتریان می باشد. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از شاخه همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. از ابزار پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب، برای گردآوری دادههای مربوط به متغیرهای تحقیق استفاده شد. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای دسترسی به اعضای نمونه استفاده بعمل آمد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد مليگرايي مصرفي از احساسات ملیگرايانه در حوزههاي فرهنگي و اجتماعي نشأت گرفته و به پيامدهاي اقتصادي، سياسي منجر ميگردد. جنبشهاي مليگرايي مصرفي در سادهترين حالت بصورت تشويق هموطنان به مصرف كالاهاي داخلي و در حد شديدتر بصورت تحريم پنهان و آشكار محصولات خارجي از طرف خود مصرف كنندگان و در نهايت بصورت خشونت گرايي مصرفي خود را نشان ميدهد. مصرف كنندگان معمولاً عقايد كليشهاي نسبت به كليه محصولات يك كشور و يا برخي از محصولات آن كشور دارند. به بیان دیگر محصولاتي كه با مد و زيبايي سر و كار دارند بیشتر مورد استقبال خریداران ایرانی قرار میگیرد. بنابراين هر چقدر قدرت رقابت بيشتر باشد و در اين رقابت محصولات داخلي نيز حضور داشته باشند، احتمال بيشتري وجود دارد تا نامهاي تجاري بينالمللي هدف احساسات ملي گرايي مصرفي قرار گيرند.
- دفعات مشاهده مقاله: 278
- دفعات دانلود مقاله کامل : 257