بررسی تأثیر محرک های بیرونی بر رفتار خرید آنی با نقش میانجیگری محرک های درونی (مورد سنجی: فروشگاه های شهروند شهر تهران)
- 1 دانش آموخته کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
- 2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
چکیده
خريد آنی يکي از جنبه هاي بسيار مهم رفتار مصرف کننده است و يک مفهوم حياتي در بازاریابی محسوب میشود؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، انجام یک تحقیق تجربی در حوزه بازاریابی به منظور بررسی تاثیر انگیزههای درونی بر رفتار خرید آنی مشتریان است. در این تحقیق ما سعی کردیم به شناسایی انگیزههای درونی موثر بر بر رفتار خرید آنی مشتریان فروشگاه رفاه در شهر تهران بپردازیم. برای انجام تحقیق نمونهای شامل 385 نفر از مشتریان فروشگاه رفاه به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامهای با 21 سوال که روایی و پایایی آن تایید و بین جامعه آماری توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از شاخصهایی چون فراوانی و درصد فراوانی؛ در سطح آمار استنباطی از روشهای همبستگی، مدل معادلات ساختاری، تحلیل مسیر انجام شده است؛ که برای این منظور از نرم افزارهای spss و lisrel استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر انگیزههای درونی (آنیگری، لذت جویی در خرید، هویت شخصی و مدگرایی) بر رفتار خرید آنی بود؛ که بیشترین تاثیر را لذتجویی از خرید بر رفتار خرید آنی مشتریان فروشگاه رفاه دارد (05/0>p).
- دفعات مشاهده مقاله: 570
- دفعات دانلود مقاله کامل : 480