بررسی تأثیر محرک های بیرونی بر رفتار خرید آنی با نقش میانجیگری محرک های درونی (مورد سنجی: فروشگاه های شهروند شهر تهران)

  • دلارام رباب اسمعیلی 1
  • حسن غریبی 2
  • 1 دانش آموخته کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
  • 2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 16 (1400) , صفحه 95-122
چاپ شده: 1400-03-03

چکیده

خريد آنی يکي از جنبه هاي بسيار مهم رفتار مصرف کننده است و يک مفهوم حياتي در بازاریابی محسوب می­شود؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، انجام یک تحقیق تجربی در حوزه بازاریابی به منظور بررسی تاثیر انگیزه­های درونی بر رفتار خرید آنی مشتریان است. در این تحقیق ما سعی کردیم به شناسایی انگیزه­های درونی موثر بر بر رفتار خرید آنی مشتریان فروشگاه رفاه در شهر تهران بپردازیم. برای انجام تحقیق نمونه­ای شامل 385 نفر از مشتریان فروشگاه رفاه به صورت خوشه­ای تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده پرسش‏نامه­ای با 21 سوال که روایی و پایایی آن تایید و بین جامعه آماری توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از شاخص­هایی چون فراوانی و درصد فراوانی؛ در سطح آمار استنباطی از روشهای همبستگی، مدل معادلات ساختاری، تحلیل مسیر انجام شده است؛ که برای این منظور از نرم افزارهای spss و lisrel استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر انگیزه­های درونی (آنی­گری، لذت جویی در خرید، هویت شخصی و مدگرایی) بر رفتار خرید آنی بود؛ که بیشترین تاثیر را لذت­جویی از خرید بر رفتار خرید آنی مشتریان فروشگاه رفاه دارد (05/0>p).

کلمات کلیدی: خرید آنی، آنی گری، لدنت جویی در خرید، هویت شخصی، مدگرایی، رفتار خرید آنی مشتریان

ارجاع به مقاله
رباب اسمعیلی د., & غریبی ح. (1400). بررسی تأثیر محرک های بیرونی بر رفتار خرید آنی با نقش میانجیگری محرک های درونی (مورد سنجی: فروشگاه های شهروند شهر تهران). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(16), 95-122. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/757

  • دفعات مشاهده مقاله: 570
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 480