بررسی تأثیر مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدي و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم پیشرفت پسر مدارس شهر تهران

  • حمید کاکائی 1
  • زینب کشاورز شیرازی مسلمان 2
  • لطیفه رستگار 3
  • زهرا مشهدی فراهانی 4
  • الهام توکلی 5
  • 1 دانشجوی دکترای حرفه ای مدیریت راهبردی کسب وکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ايران
  • 2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
  • 3 کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران
  • 4 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران
  • 5 کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه پرستارى، دانشگاه علوم پزشکی ایران، ايران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 16 (1400) , صفحه 49-63
چاپ شده: 1400-03-03

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی و پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان کم­ پیشرفت بود. در این راستا تعداد 200 نفر از دانش­ آموزان کم ­پیشرفت پسر مدارس شهر تهران به عنوان نمونه آماری انتخاب شده­اند. ابزار گردآوری داده ­ها در تحقیق حاضر پرسشنامه­ های استاندارد بوده است. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از نرم­ افزار SPSS انجام پذیرفته است. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده­ ها نشان داد که مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌پیشرفت پسر مدارس شهر تهران تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین این نتیجه حاصل شد که خودکارآمدی نیز بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد. این نتیجه حاصل شد که در زمینه کار با دانش آموزان کم پیشرفت، مصاحبه انگیزشی با توجه به ماهیت آن به مثابه یک سبک مشاوره ای بسیار کارآمد و نوید بخش به نظر می‌رسد که منجر به پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان کم ­پیشرفت می­شود.

کلمات کلیدی: مصاحبه انگیزشی، خودکارآمدي، پیشرفت تحصیلی

ارجاع به مقاله
کاکائی ح., کشاورز شیرازی مسلمان ز., رستگار ل., مشهدی فراهانی ز., & توکلی ا. (1400). بررسی تأثیر مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدي و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم پیشرفت پسر مدارس شهر تهران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(16), 49-63. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/774

  • دفعات مشاهده مقاله: 332
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 392