بررسی تاثیر هوش تجاری بر چابکی سازمان در بیمارستان های مقصد گردشگری سلامت (مطالعه موردی شهر تهران)
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد تهران شمال
- 2 استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد تهران شمال
چکیده
هوش تجاري مجموعه تواناييها، تکنولوژي ها، ابزارها و راهکارهايي است که به درک بـهتر مـديران از شرايط کسب و کار کمک مي نمايد. چابکي سازماني به عنوان توانايي سازمان براي پاسخ به تغييرات محيطي تعريف ميشود و کسب فـرصت هـاي بازار کارا و مؤثر را مشخص ميکند. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر هوش تجاری بر چابکی سازمان در بیمارستان های مقصد گردشگری سلامت شهر تهران می باشد روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش پژوهش و گرد آوری داده ها، پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کارکنان و بیماران بیمارستان های مقصد گردشگری سلامت شهر تهران به تعداد 140 نفر میباشند از میان جامعه آماری از طریق جدول مورگان 103 نفر از مدیران و کارکنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه هوش تجاری پروویچ[1] و پرسشنامه چابکی سازمان اسپایدرز استفاده شد برای آزمون فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد که کلیه مراحل آزمون فرضیه ها با استفاده از بسته نرم افزاری spss صورت گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیر هوش تجاري متغیر چابکی سازمانی را پیش بینی می کنند. همچنین متغیر های يکپارچگي داده ها، متغیر قـابليت هـاي تحليلي ، کيفيت محتواي اطلاعاتي ، کيفيت دسترسي به اطلاعات ، اسـتفاده از اطـلاعات در فـرآيند کسب وکار و فرهنگ تصميم گيري تحليلي متغیر چابکی سازمانی را پیش بینی می کنند.
[1] Provich
- دفعات مشاهده مقاله: 539
- دفعات دانلود مقاله کامل : 320