نقش توسعه فردی در بازاریابی محصولات مصرفی

  • سمیرا مومن 1
  • بی تا پارسا 2
  • فرهنگ آبرومندی 3
  • 1 دانش آموخته ی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ناصر خسرو ساوه. ایران
  • 2 مدرس گروه حسابداری و مدیریت، موسسه آموزش عالی ناصر خسرو، ساوه، ایران
  • 3 مدرس گروه حسابداری و مدیریت، موسسه آموزش عالی ناصر خسرو، ساوه، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 17 (1400) , صفحه 112-130
چاپ شده: 1400-04-01

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش توسعه فردی در بازاریابی محصولات مصرفی بود. روش مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت سایپا و نمایندگی مرتبط با آن در نیمه اول سال 1399 تشکیل داد که تعداد آنها 700 نفر بود و ازاین‌بین با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 236 نفر انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌های توسعه فردی آیربای (1998) و بازاریابی محصولات مصرفی جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل رگرسیون چندگانه (به روش گام‌به‌گام) و همبستگی پیرسون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. همچنین نتایج تحلیل همبستگی پیرسون برای تک‌تک مؤلفه‌های متغیرهای پیش‌بین نیز نشان داد توسعه فردی و درک بازار رابطه ی معناداری با هم دارند (01/0>p، 33/0 =r)؛ توسعه فردی با برند شخصی کارآفرین رابطه مثبت و معنی داری دارد (01/0>p، 38/0 =r)؛ توسعه فردی با برند بنگاه رابطه مثبت و معنی داری دارد (05/0>p، 439/0 =r)؛ توسعه فردی با اثر کارآفرین رابطه معنی داری ندارد (05/0<p، 044/0 =r) همچنین بین توسعه فردی و برند تلفیقی هیچ رابطه معناداری گزارش نمی شود (05/0<p، 088/0 =r). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد با افزايش يك واحد در «توسعه فردی» به میزان 425/0 واحد بر نمره «بازاریابی محصولات مصرفی» افزوده می شود.

کلمات کلیدی: توسعه فردی، بازاریابی محصولات مصرفی

ارجاع به مقاله
مومن س., پارسا ب. ت., & آبرومندی ف. (1400). نقش توسعه فردی در بازاریابی محصولات مصرفی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(17), 112-130. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/819

  • دفعات مشاهده مقاله: 326
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 293