رابطه بین ساز و کارهای راهبری شرکت و ارزشیابی شرکت

  • فاطمه یلمه 1
  • 1 مربی حق التدریس
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 17 (1400) , صفحه 49-64
چاپ شده: 1400-04-16

چکیده

در يک نگاه کلي نظام راهبری شرکتي، شامل ترتيبات حقوقي، فرهنگي و نهادي مي ­شود که سمت و سوي حرکت و عملکرد شرکت ها را تعيين مي­ کنند. به بيان ديگر، نظام راهبری شرکتي شامل همه ساز و کارها و قيودي است که اين اطمينان را فراهم مي‌کند که دارايي­هاي شرکت به صورت کارا و در جهت منافع تأمين کنندگان وجوه نقد مديريت مي­ شود و مانع استفاده نامناسب منابع توسط مديران و ديگر گروه­ها در شرکت مي­ شود. استقرار يک نظام راهبری شرکتي مؤثر و کارا باعث مي گردد منافع مديران و مالکان در يک راستا قرار گيرد، عملکرد عملياتي شرکت بهبود يابد و شرکت ها رشد و گسترش يابند. هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین سازوکارهای راهبری شرکت و ارزشیابی شرکت است. در راستای هدف پژوهش، پنج فرضیه تدوین شد. جهت آزمون این پنج فرضیه با استفاده از روش حذف سامانمند، نمونه‌ای متشکل از 105 شرکت از بین شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بین سال‌های 1390 لغایت 1398 انتخاب گردید. برای تجزیه ‌و تحلیل دادها و آزمون فرضیه­‌ها از مدل‌های رگرسیون چند متغیره به روش دادهای ترکیبی استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که بین اندازه هیئت مدیره، درصد مالکیت سهامداران عمده، درصد مالکیت سهامداران نهادی، مدیران غیرمؤظف در هیئت مدیره و ارزش شرکت رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین اهرم مالی و ارزش شرکت رابطه منفی و معنی داری وجود دارد.

کلمات کلیدی: ارزش شرکت، اندازه هیئت مدیره، سهامداران عمده، سهامداران نهادی، اهرم مالی، مدیران غیرمؤظف

ارجاع به مقاله
یلمه ف. (1400). رابطه بین ساز و کارهای راهبری شرکت و ارزشیابی شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(17), 49-64. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/838

  • دفعات مشاهده مقاله: 285
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 340