مدل شناسایی و جذب فناوری های کلیدی در شرکت های کوچک تا متوسط (SME)

  • اکبر محمدی 1
  • سحر بابائی 2
  • 1 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
  • 2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 17 (1400) , صفحه 84-102
چاپ شده: 1400-04-25

چکیده

شرکت های کوچک تا متوسط امروزه بعنوان پیشران اصلی توسعه اقتصادی کشورها شناخته می شوند. یکی از چالش های کلیدی این شرکت ها در مسیر توسعه و جذب فناوری های کلیدی است. با توجه به ضعف مطالعات انجام شده در این حوزه هدف اصلی پژوهش، شناسایی الزامات و عوامل کلیدی موفقیت در شناسایی و جذب فناوری های کلیدی برای بنگاه های کوچک و متوسط می باشد. این پژوهش با هدف افزایش توانمندسازی بنگاه های کوچک و متوسط داخل کشور در مسیر شناخت عوامل مهم و تاثیرگذار برای جذب فناوری های آن ها، طرح ریزی شده است. روش تحقیق در این مطالعه یک روش ترکیبی کیفی، کمی است و با رویکرد اکتشافی صورت پذیرفته است. در این مطالعه، ابتدا به شناسایی عوامل کلیدی از مرور ادبیات پرداخته شد و در نهایت 15 عامل کلیدی در این خصوص شناسایی شدند. سپس براساس مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شده این عوامل به 19 عامل افزایش یافت. پس از آن اعتبارسنجی میزان تاثیر و اولویت بندی این عوامل براساس آزمون فریدمن و نرم افزار SPSS صورت گرفت. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که اهمیت کیفیت دانش فناورانه، رشد جذابیت فناوری و شناسایی انطباق مناسب فناوری بیشترین تاثیر را در شناسایی و جذب موفق فناوری ها در شرکت های کوچک تا متوسط دارد.

کلمات کلیدی: شناسایی و جذب، فناوری کلیدی، شرکت های SME، عوامل کلیدی موفقیت

ارجاع به مقاله
محمدی ا., & بابائی س. (1400). مدل شناسایی و جذب فناوری های کلیدی در شرکت های کوچک تا متوسط (SME). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(17), 84-102. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/844

  • دفعات مشاهده مقاله: 469
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 483