بررسی رابطه بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پست بانک ایران

  • علی مهدوی نژاد 1
  • 1 کارشناس ارشد صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران، کارمند پست بانک ایران.
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 2 شماره 7 (1397) , صفحه 206-223
چاپ شده: 1397-11-09

چکیده

پژوهش حاضر با هدف "بررسی رابطه هویت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پست بانک ایران استان کرمان سال 1397" انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش؛ توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان پست بانک ایران به تعداد 74 نفر بودند که با روش سرشماری (تمام شماری) انتخاب با توجه به هدف و فرضیات مطرح شده مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار اندازه­گیری در این پژوهش دو پرسشنامه استاندارد هویت سازمانی چنی (1982) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1991) بود. استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، و تحلیل واریانس نشان داد که بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پست بانک رابطه مثبت معنی­داری وجود دارد. به علاوه، نتايج نشان داد كه مولفه­های هویت سازمانی قادرند به طور معنی­داري 40 درصد از تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را پیش­بینی کنند. همچنین از بین مولفه­های هویت سازمانی به ترتیب، عضویت، وفاداری و شباهت بیشترین رابطه را با رفتار شهروندی سازمانی داشته اند.

کلمات کلیدی: هویت سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, کارکنان, پست بانک ایران

ارجاع به مقاله
مهدوی نژاد ع. (1397). بررسی رابطه بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پست بانک ایران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 2(7), 206-223. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/91

  • دفعات مشاهده مقاله: 359
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 460