بررسی تأثیر بازاریابی سبز و ابعاد آن بر رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های پوشاک هپی لند شهر اردبیل

  • رقیه افشاری 1
  • سمیه صائب نیا 2
  • مجید میرزامحمدی 3
  • 1 مربی، گروه مدیریت موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی نوین، اردبیل، ایران
  • 2 مربی، گروه مدیریت موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی نوین، اردبیل، ایران
  • 3 دانشجوی دکترای کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران،ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 2 شماره 7 (1397) , صفحه 224-233
چاپ شده: 1397-11-09

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی سبز و ابعاد آن بر رفتار مصرف‌کننده در شهر اردبیل می‌باشد در این راستا، محقق تلاش کرده است ضمن شناسایی ابعاد، شاخص‌ها و مقیاس‌های اندازه‌گیری بازاریابی سبز، رابطه آن را با رفتار مصرف‌کننده مشخص نموده و پیشنهاد‌هایی را برای انجام تحقیقات آتی در این زمینه ارائه دهد. روش تحقيق توصيفي و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان فروشگاه‌های پوشاک هپی لند در شهر اردبیل می باشد؛ که با بهره‌گیری از روش معادلات ساختاری 240 پرسشنامه به روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس در جامعه آماری توزیع و 212 پرسشنامه به‌صورت تکمیل‌شده جمع‌آوری گردید. ابزار اندازه‌گیری پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد بازاریابی سبز و رفتار مصرف‌کننده استفاده گردید که روایی آن به روش روایی صوری و محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 921/۰، 818/0 تائید شد. برای آزمون فرضیه پژوهش از نرم­افزار لیزرل 8.8 تحليل عامل تائيدي استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بازاریابی سبز و سه بعد آن برچسب زیستی، تبلیغات زیستی و برند سبز بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر مثبت و معنادار دارد.

کلمات کلیدی: بازاریابی سبز, برچسب زیستی, تبلیغات زیستی, برند سبز, رفتار مصرف‌کننده

ارجاع به مقاله
افشاری ر., صائب نیا س., & میرزامحمدی م. (1397). بررسی تأثیر بازاریابی سبز و ابعاد آن بر رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های پوشاک هپی لند شهر اردبیل. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 2(7), 224-233. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/92

  • دفعات مشاهده مقاله: 370
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 364