بررسی رابطه رهبری تحول‌گرا و فرآیند توسعه محصول جدید با ‏توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی و فرهنگ نوآوری

  • سید سعید حسینی 1
  • ابراهیم علیزاده جورکویه 2
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، گرایش استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
  • 2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، گرایش فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور ‏کرج
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 2 شماره 7 (1397) , صفحه 1-14
چاپ شده: 1397-11-11

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری تحول‌گرا و فرآیند توسعه محصول جدید با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی و فرهنگ نوآوری است. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماري تحقیق کارکنان شرکت دخانیات استان گیلان به تعداد 1700 نفر در نظر گرفته شده که از این تعداد 715 نفر با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع محدود به عنوان افراد شرکت‌کننده درنظر گرفته شدند و توزیع پرسشنامه در بین آنها به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس صورت پذیرفت. روایی تحقیق با استفاده از نظر اساتید موضوع و پایایی آن نیز از طریق روش آلفای کرونباخ سنجیده و تایید گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه از نرم افزارهای آماری PLS3 و SPSS19 استفاده شد. نتایج فرضیه‌های تحقیق نشان داد که رهبری تحول گرا با توجه به نقش میانجی‌گری یادگیری سازمانی رابطه مستقیمی با فرآیند توسعه محصول جدید دارد، در حالی که این رابطه در مورد فرهنگ نوآوری صدق نکرد. همچنین نتایج نشان داد که رهبری تحول گرا رابطه مستقیمی با یادگیری سازمانی و فرهنگ نوآوری دارد. از طرفی، مشخص گردید که یادگیری سازمانی رابطه مستقیمی با فرآیند توسعه محصول جدید دارد، ولی این رابطه در مورد فرهنگ نوآوری معنادار نیست.

کلمات کلیدی: رهبری تحول‌گرا, فرآیند توسعه محصول جدید،, فرهنگ نوآوری, یادگیری سازمانی

ارجاع به مقاله
سعید حسینی س., & علیزاده جورکویه ا. (1397). بررسی رابطه رهبری تحول‌گرا و فرآیند توسعه محصول جدید با ‏توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی و فرهنگ نوآوری. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 2(7), 1-14. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/97

  • دفعات مشاهده مقاله: 334
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 375