رتبه بندی مدلهای کسب و کار در توسعه بازرگانی خارجی بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی

  • سید رسول صیدائی 1
  • مصطفی حدادی 2
  • علی شاه نظری 3
  • سید نوربخش صیدائی گل سفیدی 4
  • 1 دکتری منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
  • 2 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، واحد قم، ایران
  • 3 استادیار دانشگاه پیام نور ایران
  • 4 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ﮔﺮاﯾﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻋﻤﻠﯿﺎت، ﻣﻮﺳﺴﻪ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻧﻮر ﻫﺪاﯾﺖ ﺷﻬﺮﮐﺮد، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 18 (1400) , صفحه 19-33
چاپ شده: 1400-08-29

چکیده

با توجه به لزوم ارائه اولویت بندی روشهای مدیریت خدمات صادرات و ارائه تصویری از انواع روشهای موجود در این حوزه و همچنین تعمیق ادبیات علمی رویکرد اقتصاد مقاومتی در ایران و جهان و نهایتاً تسهیل توانمند سازی بخش خصوصی با تمرکز بر شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) این تحقیق به انجام رسید. رویکرد این تحقیق استقرایی با اهداف کاربردی است که در پی توصیف چهارچوب اقتصاد مقاومتی و ارائه روشهای مناسب صادراتی می باشد. از نظر روش تحقیق، تحقیق حاضر توصیفی است. از نظر گردآوری داده، در این تحقیق میدانی و به صورت کتابخانه ای و از طریق استفاده از خبرگان فعال در صنایع مختلف بر اساس مقایسات زوجی صورت می گیرد. روش تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس نظر خبره های صنایع مختلف و استفاده از مدل های MADM است. نتایج تحقیق بر اساس اولویت بندی الگوهای مدیریت خدمات صادرات و واردات بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی در تعامل با صنایع مختلف شامل، رتبه اول: مدل فعالیت تامین مالی و کارگزاری صادرات رتبه دوم: مدل کسب و کار مدیریت کارگزاران صادراتی، رتبه سوم: مدل مدیریت EMC های بازارهای هدف، رتبه چهارم: مدل کسب و کار سرمایه گذاری در زنجیره تامین صادرات، رتبه پنجم: مدل تامین مالی و کارگزاری واردات، رتبه ششم: مدل تامین مالی صادرات، رتبه هفتم: مدل فعالیت واردات، رتبه هشتم: مدل فعالیت صادراتی ماموریتی، رتبه نهم: مدل تامین فعالیت واردات و رتبه دهم: مدل کسب و کار مبتنی بر بازرگانی بین المللی است.

کلمات کلیدی: اقتصاد مقاومتی، توسعه بازرگانی خارجی، مدل های کسب و کار، MADM

ارجاع به مقاله
صیدائی س. ر., حدادی م., شاه نظری ع., & صیدائی گل سفیدی س. ن. (1400). رتبه بندی مدلهای کسب و کار در توسعه بازرگانی خارجی بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(18), 19-33. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1013

  • دفعات مشاهده مقاله: 265
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 286