شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رضایت مندی مشتریان در شرکت های حمل و نقل (مورد مطالعه: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)
- 1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
- 2 استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
- 3 استاد گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
چکیده
رضایت مشتریان نوعی نگرانی بزرگ و پیشنیازی برای رقابت در بازار جهانی می باشد.امروزه، ارائه محصولات و خدمات متناسب با نيازمندی های مشتريان و کسب رضايت مندی آنها مزيت رقابتي مهمي برای سازمانها محسوب مي گردد. تحقیق حاضر به شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر رضایت مندی مشتریان در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روشAHP پرداخته است. در اين راستا بعد از مطالعه تئوریهای موجود در ارتباط با رضايت مندی، منابع کتابخانه ای و تحقيقات پيشين، مولفه های تاثیرگذار بر رضایتمندی مشتریان شناسایی گردیدند. به منظور جمع آوری داده ها، یک گروه 20 نفره از خبرگان و صاحب نظران صنعت کشتیرانی انتخاب شدند. این افراد از میان صاحب نظران و مدیران این صنعت که دارای مدرک کارشناسی ارشد و سابقه کار بالای 15 سال می باشند به روش نمونه گیری تصادفی ساده گزینش گردیدند. با ادغام معیارهای شناسایی شده توسط خبرگان با مولفه های بدست آمده از ادبیات پژوهش، تعداد 35 معیار معرفی گردید که با توجه به تکراری بودن بعضی مولفه ها و غربالگری آنان، در نهایت 32 معیار شناسایی گردید که با بررسی این معیارها و دسته بندی آنان از لحاظ موضوعی، مولفه ها به 7 دسته اصلی با عناوین امکانات فیزیکی، کیفیت، کارکنان، محل فعالیت، ایمنی، هزینه، زیرساختها، تقسیم بندی گردیدند. سپس به منظور بالا بردن سطح اطمینان پژوهش، پرسشنام های بر اساس طیف لیکرت تهیه و عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی در اختیار 327 نفر از مشتریان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شعب بندرعباس، بوشهر، خرمشهر، عسلویه، چابهار که به روش خوشه ای تصادفی بر اساس جدول مورگان انتخاب گردیدند قرارداده شد. پس از گردآوری نتایج حاصل از نظرات مشتریان،به منظور رتبهبندی معیارهای شناسایی شده از روش AHP بهره برده شد و پاسخهای جمع آوری شده در اختیار صاحبنظران و خبرگان قرار گرفت و پاسخها توسط نرم افزار Expert Choice با یکدیگر تلفیق گردیدند. مطابق نتایج بدست آمده، بعد امکانات فیزیکی در اولویت اول قرار دارد و پس از آن کیفیت، کارکنان، زیرساختها،هزینه، محل فعالیت و ایمنی قرار میگیرند. اين نوشتار ميکوشد تا براساس مولفه های شناسایی شده از پاسخ خبرگان،به بررسي رضايتمندی مشتريان در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بپردازد.
- دفعات مشاهده مقاله: 445
- دفعات دانلود مقاله کامل : 344