تأثیر تمرکز مشتری بر رابطه بین توانایی مدیریت و هموارسازی سود
- 1 استادیار گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران
- 2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران
- 3 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران
چکیده
مدیران برای دستیابی به اهدافی مانند افزایش رفاه سهامداران یا افزایش ثروت اقدام به هموارسازی سود میکنند. تضاد منافع بین مدیران توانمند و شرکتها، هموارسازی سود را تحت فشار تمرکز بازار مشتری قرار میدهد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تمرکز مشتری بر رابطه بین توانایی مدیریت و هموارسازی سود میباشد. پژوهش انجامشده ازنظر نوع هدف، جزء پژوهشهای کاربردی است و روش پژوهش ازنظر ماهیت و محتوایی علت و معلولی هست. انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته و برای تجزیهوتحلیل فرضیهها از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. برای جمعآوری اطلاعات، از دادههای 142 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391-1399 استفادهشده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین توانایی مدیریت و هموارسازی سود رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و تمرکز مشتری بر رابطه توانایی مدیریت و هموارسازی سود تأثیر منفی دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 449
- دفعات دانلود مقاله کامل : 358