تأثیر تمرکز مشتری بر رابطه بین توانایی مدیریت و هموارسازی سود

  • فرزین خوشکار 1
  • دانیال دالوند 2
  • سیمین دخت فرزانه 3
  • 1 استادیار گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران
  • 2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران
  • 3 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 19 (1400) , صفحه 320-337
چاپ شده: 1400-10-11

چکیده

مدیران برای دستیابی به اهدافی مانند افزایش رفاه سهامداران یا افزایش ثروت اقدام به هموارسازی سود می‌کنند. تضاد منافع بین مدیران توانمند و شرکت‌ها، هموارسازی سود را تحت فشار تمرکز بازار مشتری قرار می‌دهد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تمرکز مشتری بر رابطه بین توانایی مدیریت و هموارسازی سود می‌باشد. پژوهش انجام‌شده ازنظر نوع هدف، جزء پژوهش‌های کاربردی است و روش پژوهش ازنظر ماهیت و محتوایی علت و معلولی هست. انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته و برای تجزیه‌وتحلیل فرضیه‌ها از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات، از داده‌های 142 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391-1399 استفاده‌شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بین توانایی مدیریت و هموارسازی سود رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد و تمرکز مشتری بر رابطه توانایی مدیریت و هموارسازی سود تأثیر منفی دارد.

کلمات کلیدی: تمرکز مشتری، توانایی مدیریت و هموارسازی سود

ارجاع به مقاله
خوشکار ف., دالوند د., & فرزانه س. د. (1400). تأثیر تمرکز مشتری بر رابطه بین توانایی مدیریت و هموارسازی سود. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(19), 320-337. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1103

  • دفعات مشاهده مقاله: 449
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 358

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده