بررسی عوامل تأثيرگذار بازار هدف صنعت گردشگري بر روند توسعه گردشگری در استان لرستان با استفاده از رويكرد تحليل عاملي
- 1 کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری، مدرس دانشگاه
- 2 کارشناس ارشد عمران و شهرسازی شهرداری
- 3 کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل تاثيرگذار بازار هدف صنعت گردشگري بر افزایش و روند توسعه گردشگری در استان لرستان انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی از نوع پيمايشي است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه تمام کارکنان که در شورای اسلامی شهر و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﮔﺮدﺷﮕﺮي ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻴﺮاث ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺻـﻨﺎﻳﻊ دﺳـﺘﻲ و ﮔﺮدﺷﮕﺮي استان لرستان می باشد که تعداد آنها 223 نفرفعاليت دارند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 140=S نفر به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک (منظم) به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامههای استاندارد بازارهدف گردشگری گردشگری رای و داس (2011) توسعه گردشگری و چویی و همکاران (2006) استفاده شده است. دادههای جمع آوری شده از طریق آزمونهای آماری از جمله آزمون كلموگروف- اسميرينوف و با بهره گیری با استفاده از نرم افزار spss24 و تحليل عاملي تاييدي با استفاده از فن تحليل مسير در نرم افزار آماري لیزرل، براي آزمون معناداري عامل ها مورد تجزیه و تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش حاضر نشان ميدهد كه عوامل بازار هدف صنعت گردشگري بر افزایش و روند توسعه گردشگری تاثير دارد. از آنجا که مقدار ضریب همبستگی مثبت می باشد. درنتیجه هر چقدر بازار هدف صنعت گردشگري افزایش یابد توسعه گردشگری افزایش پیدا می-کند و اگر کاهش یابد درنتیجه بازار هدف صنعت گردشگري با توسعه گردشگری نیز کاهش پیدا می کند.
- دفعات مشاهده مقاله: 308
- دفعات دانلود مقاله کامل : 343