تأثیر حاکمیت شرکتی بر محیط اطلاعاتی شرکت و حساسیت سرمایه گذاری به جریان وجه نقد

  • محمد نوروزی 1
  • عباس قدرتی زوارم 2
  • مرضیه روزخوش 3
  • فاطمه باقری 4
  • 1 گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی و تربیت‌بدنی، مدرس دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران
  • 2 گروه حسابداری، دانشكده علوم انساني، دانشگاه فني و حرفه ای، شیروان، ايران
  • 3 دانشجوی کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی اشراق، بجنورد، ایران
  • 4 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدشهریار، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 19 (1400) , صفحه 1894-1914
چاپ شده: 1400-12-24

چکیده

وجه نقد از منابع مهم و حیاتی در هر واحد انتفاعی است و ایجاد توازن بین وجوه نقد در دسترس و نیازهای نقدی، مهم‌ترین عامل سلامت هر واحد تجاری محسوب می‌شود. همچنین، نگهداری سطح بالایی از وجه نقد برای شرکت هزینه فرصت به همراه دارد. بر همین اساس، حساسیت جریان وجه نقد از اهمیت بالایی در شرکت برخوردار است. لذا بر پایه این استدلال، در این تحقیق نقش حاکمیت شرکتی بر محیط اطلاعاتی شرکت و حساسیت سرمایه‌گذاری به جریان وجه نقد در نمونه آماری متشکل از 167 شرکت طی سال‌های 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع تحقیقات شبه تجربی و پس رویدادی در حوزه حسابداری است و از نظر ماهیت اجرا، از نوع کاربردی است. تجزیه‌ وتحلیل اطلاعات بر اساس روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم‌افزار pls صورت گرفته است. نتایج فرضیه اول نشان می دهد که بین حاکمیت شرکتی و محیط اطلاعاتی شرکت رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه به‌ دست‌آمده از فرضیه دوم بیانگر آن است که حاکمیت شرکتی و حساسیت سرمایه‌ گذاری بر جریان وجه نقد تأثیرگذار است.

کلمات کلیدی: حاکمیت شرکتی، محیط اطلاعاتی، حساسیت سرمایه‌گذاری به جریان وجه نقد

ارجاع به مقاله
نوروزی م., قدرتی زوارم ع., روزخوش م., & باقری ف. (1400). تأثیر حاکمیت شرکتی بر محیط اطلاعاتی شرکت و حساسیت سرمایه گذاری به جریان وجه نقد. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(19), 1894-1914. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1233

  • دفعات مشاهده مقاله: 388
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 327

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده