بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصولات و سود تقسیمی با نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی
- 1 استادیار حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه تهران مرکز، تهران، ایران
- 2 گروه حسابداری، دانشكده علوم انساني، دانشگاه فني و حرفه ای، شیروان، ايران
- 3 دانشجوی کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی اشراق، بجنورد، ایران
- 4 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده
تصمیم شرکت در مورد اینکه چه میزان سود بهعنوان سود تقسیمی میتواند پرداخت و به چه میزانی میتواند انباشته شود، موضوع تصمیمگیری در مورد سیاست تقسیم سود است. سیاست تقسیم سود یکی از مهمترین مباحث مطرح در مدیریت مالی است. جنسن و مک لینگ (1976) مبانی نظریه نمایندگی را مطرح کردند و نشان دادند به دلیل جدایی مالکیت از مدیریت، بین مدیران و مالکان تضاد منافع وجود دارد. در این راستا، پژوهشهای قبلی نشان دادهاند رقابت بین شرکتها میتواند سازوکاری مؤثر برای کاهش مسائل نمایندگی بین مدیران و سهامداران باشد. بر همين اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصولات و سود تقسیمی با نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی در صنعت خودروسازی و قطعهسازی خودرو در کشور ایران میباشد. بازه زمانی موردمطالعه از سال 1392 تا 1399 است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که حاکمیت شرکتی بر رابطه بین رقابت بازار محصول و سود تقسیمی نقش تعدیلگر را دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 409
- دفعات دانلود مقاله کامل : 381