بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصولات و سود تقسیمی با نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی

  • فرهاد عزیزی 1
  • عباس قدرتی زوارم 2
  • اعظم محمددوست 3
  • مهدی شاهمرادی 4
  • 1 استادیار حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه تهران مرکز، تهران، ایران
  • 2 گروه حسابداری، دانشكده علوم انساني، دانشگاه فني و حرفه ای، شیروان، ايران
  • 3 دانشجوی کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی اشراق، بجنورد، ایران
  • 4 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 2532-2550
چاپ شده: 1401-03-29

چکیده

تصمیم شرکت در مورد اینکه چه میزان سود به‌عنوان سود تقسیمی می‌تواند پرداخت و به چه میزانی می‌تواند انباشته شود، موضوع تصمیم‌گیری در مورد سیاست تقسیم سود است. سیاست تقسیم سود یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح در مدیریت مالی است. جنسن و مک لینگ (1976) مبانی نظریه نمایندگی را مطرح کردند و نشان دادند به دلیل جدایی مالکیت از مدیریت، بین مدیران و مالکان تضاد منافع وجود دارد. در این راستا، پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند رقابت بین شرکت‌ها می‌تواند سازوکاری مؤثر برای کاهش مسائل نمایندگی بین مدیران و سهامداران باشد. بر همين اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصولات و سود تقسیمی با نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی خودرو در کشور ایران می‌باشد. بازه زمانی موردمطالعه از سال 1392 تا 1399 است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که حاکمیت شرکتی بر رابطه بین رقابت بازار محصول و سود تقسیمی نقش تعدیل‌گر را دارد.

کلمات کلیدی: رقابت بازار محصول، سود تقسیمی، هزینه نمایندگی، حاکمیت شرکتی

ارجاع به مقاله
عزیزی ف., قدرتی زوارم ع., محمددوست ا., & شاهمرادی م. (1401). بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصولات و سود تقسیمی با نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 2532-2550. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1451

  • دفعات مشاهده مقاله: 409
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 381

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده