رابطه اشتیاق شغلی و رشد حرفه ای معلمان بر بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین

  • محمد حافظ کمال 1
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 21 (1401) , صفحه 597-608
چاپ شده: 1401-04-23

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه اشتیاق شغلی و رشد حرفه ای معلمان بر بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین صورت پذیرفت. روش تحقيق حاضر از نظر هدف، كاربردي؛ از نظر شیوه گردآوری داده ها، میدانی و مبتني بر مطالعه کتابخانه اي و نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه ي آماري تحقیق، معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین مي باشند که تعداد آنها 800 نفر است. با توجه به تعداد جامعه، نمونه ي آماري طبق جدول مورگان 260 نفر برآورد شد. نمونه گيري به روش تصادفي طبقه ای نسبی انجام شد. در این تحقیق برای گردآوری داده­ها از دو روش کتابخانه­ای و میدانی استفاده گردید. پرسشنامه های تحقیق شامل پرسشنامه اشتیاق شغلی که توسط سالواناوا و شوفلی در سال ۲۰۰۱ طراحی شده است و از ۱۷ سوال تشکیل شده، ابعاد شامل نیرومندی (۶ ماده)، وقف خود (۵ ماده) و جذب (۶ ماده) می باشد. پرسشنامه رشد حرفه ای آکفیلت و کوت دارای ۵ سوال می باشد. بالندگی سازمانی توسط اسپایدز (2007) ساخته شده که دارای 6 مولفه و 30 سوال می باشد. داده های به دست آمده از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی (پیرسون و اسپیرمن)، رگرسیون (چندگانه) و با نرم افزار SPSS و pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بین اشتیاق شغلی و رشد حرفه ای معلمان با بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین رابطه وجود دارد (به میزان 0.457). بین اشتیاق شغلی و بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین رابطه وجود دارد (به میزان 0.333). بین رشد حرفه ای معلمان با بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین رابطه وجود دارد (به میزان 0.513).

کلمات کلیدی: اشتیاق شغلی، رشد حرفه ای معلمان، بالندگی سازمانی

ارجاع به مقاله
حافظ کمال م. (1401). رابطه اشتیاق شغلی و رشد حرفه ای معلمان بر بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(21), 597-608. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1472

  • دفعات مشاهده مقاله: 660
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 714