رابطه بین فرهنگ سازمانی حاکم بر مدرسه و اخلاق حرفه‌ای مدیران با مسئولیت پذیری معلمان در مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان خنجین

  • محمد حافظ کمال 1
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 21 (1401) , صفحه 609-630
چاپ شده: 1401-04-23

چکیده

هدف از نگارش پژوهش حاضر، رابطه بین فرهنگ حاکم بر مدرسه و اخلاق حرفه ای مدیران با مسئولیت پذیری معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان خنجین می­باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، ونحوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی مي‌باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامي معلمان ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان خنجین بود که تعداد آنها 430 نفر است. حجم نمونه در این تحقیق طبق جدول مورگان 250 نفر، مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شد. اﺑﺰار ﮔﺮدآوري دادهﻫـﺎ و اﻃﻼﻋﺎت شامل پرسشنامه­های استاندارد فرهنگ حاکم بر مدرسه دانشگاه میسوری (scs) شامل 35 گویه، اخلاق حرفه­ای هیوود (2009) مشتمل بر 19 گویه و مسئولیت پذیری گاف (1987) شامل 42 گویه اﺳﺖ. به منظور بررسی روایی سوالات پرسشنامه از نظر اساتید استفاده شده است و به­منظور بررسی پایایی سوالات پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ به کمک نرم افزار 22SPSS استفاده شده است؛ که ضریب آلفای کرونباخ ﺑـﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 0.84، 0.83، 0.89 ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ. به منظور تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه­های تحقیق از نرم افزار 22SPSS با کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی که در بخش توصیفی از میانگین، میانه و انحراف استانداردو ... و در بخش استنباطی ازآزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. براساس یافته­های این تحقیق در فرضیه­ی اول نتیجه گرفتیم که بین فرهنگ حاکم بر مدرسه با اخلاق حرفه‌ای مدیران و مسئولیت پذیری معلمان مدارس پسرانه ابتدایی شهرستان خنجین رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین در پي بررسي هاي انجام شده درباره فرضيه دوم و سوم نتيجه گرفته شد که بین اخلاق حرفه ­ای مدیران و مسئولیت پذیری معلمان و در فرضیه سوم بین فرهنگ حاکم بر مدرسه و و مسئولیت پذیری معلمان مدارس ابتدایی پسرانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

کلمات کلیدی: فرهنگ حاکم بر مدرسه، اخلاق حرفه ای، مسئولیت پذیری

ارجاع به مقاله
حافظ کمال م. (1401). رابطه بین فرهنگ سازمانی حاکم بر مدرسه و اخلاق حرفه‌ای مدیران با مسئولیت پذیری معلمان در مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان خنجین. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(21), 609-630. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1473

  • دفعات مشاهده مقاله: 538
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 478