بررسی تأثیر بازارگرایی و قابلیت های بازاریابی بر عملکرد مالی با توجه به نقش تعدیلگر نوآوری

  • مهشید افشارفر 1
  • 1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 21 (1401) , صفحه 668-690
چاپ شده: 1401-04-25

چکیده

هدف از نگارش پژوهش حاضر، تعیین تاثیر بازارگرایی و قابلیت­های بازاریابی بر عملکرد مالی با توجه به نقش میانجی نوآوری می­باشد. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ­ها، توصیفی- پیمایشی محسوب می‌شود. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابخانه ­ای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، 412 نفر از کارکنان بانک حکمت می­ باشند که با بهره­ گیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 200 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه­ گیری نیز تصادفی طبقه ای بود. در این تحقیق، بازارگرایی و قابلیت‌های بازاریابی به عنوان متغیرهای مستقل، عملکرد مالی به عنوان متغیر وابسته و نوآوری نیز به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته شدند. پرسشنامه مورد نظر نیز از نوع استاندارد بوده که پس از تائید روایی (محتوا) و پایایی (آلفای کرونباخ) میان افراد جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم ­افزار لیزرل، بیانگر تاثیر مثبت و معنادار بازارگرایی و قابلیت­های بازاریابی بر عملکرد مالی بانک حکمت بود. ضمن اینکه نوآوری نیز تاثیر بازارگرایی بر عملکرد مالی را تعدیل می­کند.

کلمات کلیدی: بازارگرایی، نوآوری، قابلیت های بازاریابی، عملکرد مالی

ارجاع به مقاله
افشارفر م. (1401). بررسی تأثیر بازارگرایی و قابلیت های بازاریابی بر عملکرد مالی با توجه به نقش تعدیلگر نوآوری. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(21), 668-690. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1479

  • دفعات مشاهده مقاله: 418
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 761