بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران بر ارزش شرکت ها

  • محمود حسن زاده کوچو 1
  • امین مهدی نیا اسبویی 2
  • 1 كارشناس ارشد حسابداري، دانشگاه قم، قم، ايران
  • 2 دانشجوی كارشناسی ارشد حسابداري، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ايران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 21 (1401) , صفحه 1762-1776
چاپ شده: 1401-06-23

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران بر ارزش شرکت­ها است. به همین منظور، داده های مربوط به شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی ده ساله بین سال­های 1390 الی 1399 برای 85 شرکت استخراج و از نرم­ افزار آماری ایویوز 8 استفاده گردید. پژوهش حاضر از بعد هدف، از نوع توصیفی و تحلیلی؛ از بعد فرآیند نوع پژوهش، کمی؛ از بعد منطق، یک پژوهش استقرایی و از بعد نتیجه پژوهش، یک پژوهش کاربردی است. پس از تجزیه و تحلیل­ هاي آماري، نتایج حاصل از فرضیه هاي پژوهش حاکی از آن است که خودشیفتگی مدیران بر ارزش شرکت­ها تاثیر منفی و معناداری دارد. اگر در سازمانی افراد خودشيفته وجود داشته باشند، به دليل حاكم بودن رابطه سلطه و آزار ديگران و همچنين به دليل اينكه تصمیم‌گیری‌ها در چنين سازماني مبتنی بر هيجان است، فعاليت و عملكرد سازمان دچار اختلال خواهد شد. با توجه به اينكه مسئوليت تهيه گزارش‌های مالي با مدیریت شرکت‌هاست، بنابراین امکان ارائه اطلاعات نادرست در صورت­های مالی وجود دارد که در نتیجه موجب خدشه دار شدن ارزش و اعتبار آن شرکت خواهد شد.

کلمات کلیدی: مالی رفتاری، خودشیفتگی مدیران، ارزش شرکت ها

ارجاع به مقاله
حسن زاده کوچو م., & مهدی نیا اسبویی ا. (1401). بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران بر ارزش شرکت ها. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(21), 1762-1776. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1530

  • دفعات مشاهده مقاله: 489
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 525