بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر کارایی سرمایه‌گذاری با توجه به نقش استراتژی‌های شرکت

  • فاطمه عنایتی 1
  • ایرج سرداری باف 2
  • 1 کارشناس ارشد مدیریت حسابداری، دانشگاه خزر محمودآباد، محمود آباد، ایران
  • 2 دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 21 (1401) , صفحه 1624-1639
چاپ شده: 1401-06-19

چکیده

شرکت­ها به منظور تداوم فعالیت خود نیازمند انجام سرمایه­ گذاری­ های دقیق و کارا می­باشند. با این حال، عوامل مختلفی وجود دارد که بر کارایی سرمایه گذاری های شرکت و تخصیص بهینه منابع تاثیر گذار هستند. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر کارایی سرمایه‌گذاری با توجه به نقش استراتژی‌های شرکت است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحلیلی می‌باشد. برای جمع‌آوری داده‌های آن از صورت‌های مالی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران و برای تحلیل آن­ها از نرم ­افزار ایویوز نسخه 10 استفاده ‌شده است. نمونه آماری پژوهش 105 شرکت از شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1393 الی 1399 می‌باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که افزایش مشارکت های اجتماعی شرکت موجب افزایش کارایی سرمایه گذاری می شود. شرکت های دارای استراتژی تهاجمی ناکارایی سرمایه گذاری بیشتری را تجربه می کنند. همچنین استراتژی شرکت تاثیر معناداری بر رابطه بین مسئولیت های اجتماعی و ناکارایی سرمایه گذاری ندارد.

کلمات کلیدی: مسئولیت اجتماعی، کارایی سرمایه گذاری، استراتژی های شرکت

ارجاع به مقاله
عنایتی ف., & سرداری باف ا. (1401). بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر کارایی سرمایه‌گذاری با توجه به نقش استراتژی‌های شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(21), 1624-1639. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1536

  • دفعات مشاهده مقاله: 460
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 292