مروری بر موانع و چالش های فراروی مدیریت دانش در سازمانها
- 1 مدیریت آموزشگاه پروین اعتصامی (متوسطه اول)، آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
- 2 دبیر آموزشگاه پروین اعتصامی (متوسطه اول)، آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
چکیده
هدف از نگارش این مقاله بررسی مدیریت دانش و موانع وچالش های فراروی آن درسازمانها ومراکز آموزشی و... می باشد. دانش نخستین منبع راهبردی برای شرکت ها وسازمان ها در قرن 21 است. پژوهشگران ومتخصصان تلاش می کنند دریابند، چگونه منابع دانش به صورت موثری گردآوری ومدیریت شودتا بتوان به عنوان مزیتی رقابتی از آن استفاده کرد. بنابرین قبل از اقدام به مبادرت بر اجرای طرح های مدیریت دانش، سازمان ها نیازمند ارزیابی سیستم های سازمانی ومنابع موجود خود هستند تا مهمترین وبهترین راهبرد مدیریت دانش را برای خود شناسایی کنند. امروزه مدیریت دانش یکی از جدیدترین و کلیدیترین مباحث مدیریت محسوب شود. در واقع مدیریت دانش به عنوان واکنشی نسبت به تغییرات فزاینده محیط پیرامون موسسات کنونی محسوب میگردد. تغییر در عملکردهای مدیریت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. انواع موسسات به منظور بقاء و توسعه خویش و انطباق با تغییرات محیط رقابتی پیرامون نیازمند اجرای اثربخش استراتژی مدیریت دانش هستند. از آنجا که دانش و فرایندهای دانش بطور ناگشودنی با عملیات، ساختار، فرهنگ و هدف یک سازمان پیوند خوردهاند، یک استراتژی مدیریت دانش کارآمد به مجموعههایی نیاز دارد که فهم عمیقی از قلمرو دانش و چگونگی استفاده از آن در سازمان بزرگترشان داشته باشند و کارکنان باید فراتر از نقشی که همواره در آن درخشیدهاند به سمت ایجاد و مدیریت دانش حرکت کنند. این مقاله که ابزارجمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است به روش توصیفی تحلیلی به بررسی مدیریت دانش درسازمانها می پردازد وسعی شده است ابتدامفاهیم مربوط به مدیریت دانش و ویژگیهای آن بیان گردد. درادامه موانع وچالشهای فراروی مدیریت دانش درسازمانها موردبحث وبررسی قرار می گیرند.
- دفعات مشاهده مقاله: 548
- دفعات دانلود مقاله کامل : 939