تاثیر تاب آوری تأمین کننده و مشتری بر عملکرد زنجیره تأمین (مورد مطالعه: شرکت برفاب)

  • علی قاسمی اشکفتکی 1
  • میثم بابایی فارسانی 2
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی موسسه آموزش عالی نور هدایت شهرکرد
  • 2 دکترا مدیریت صنعتی، موسسه آموزش عالی نور هدایت شهرکرد
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 22 (1401) , صفحه 1095-1110
چاپ شده: 1401-09-25

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تاب­ آوری تأمین­ کننده و مشتری بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکت برفاب بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ روش توصیفی- همبستگی و از لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده است. جامعه اماری پژوهش مدیران، معاونان و سرپرستان شرکت برفاب به تعداد 103 نفر بوده است. از آنجایی که حجم جامعه محدود بوده است نیاز به نمونه­ گیری نبوده و کل جامعه آماری به عنوان نمونه درنظر گرفته شده است لذا روش نمونه­ گیری سرشماری بوده است. جهت جمع­ آوری داده ­ها از پرسشنامه استاندارد پرسشنامه استاندارد گیو و همکاران (2021) با 7 بعد و 33 گویه استفاده شده است. پرسشنامه مذکور بر اساس طیف پنج درجه­ ای لیکرت تقسیم بندی شده است و پایایی کل با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است و برابر با 0781 بوده است و روایی صوری و واگرا آن نیز اندازه­ گیری شده است و برابر با 0.648 بوده که مناسب بوده است. جهت بررسی رابطه و فرضيه‌هاي پژوهش نيز از معادلات ساختاری و نرم افزار Smart Pls استفاده شد. نتایج پژوهش نشان از تأیید اثر معنادار استفاده از تکنولوژی اطلاعات تأمین کننده و مشتری برای بهره برداری بر تاب آوری تأمین کننده و مشتری با مقدار ضریب 0.540 و 0.550 بوده است. همچنین اثر استفاده از تکنولوژی اطلاعات تأمین کننده و مشتری برای اکتشاف بر تاب آوری تأمین کننده و مشتری نیز برابر با 0.649 و 0.745 بوده که معنادار بوده است؛ و همچنین اثر استفاده دو سوتوان از تکنولوژی اطلاعات تأمین کننده و مشتری بر تاب آوری تأمین کنند و مشتری مقدار 0.625 و 0.740 بوده است و در نهایت اثر معنادار تاب آوری تأمین کننده و مشتری بر عملکرد زنجیره تأمین با مقدار ضریب مسیر 0.605 و 0.530 تأیید شد. در نتیجه می­توان گفت سیستم اطلاعات نقش پررنگی بر عملکرد زنجیره تأمین ایفا می­کند.

کلمات کلیدی: تاب آوری تأمین کننده، تاب آوری مشتری، عملکرد زنجیره تأمین

ارجاع به مقاله
قاسمی اشکفتکی ع., & بابایی فارسانی م. (1401). تاثیر تاب آوری تأمین کننده و مشتری بر عملکرد زنجیره تأمین (مورد مطالعه: شرکت برفاب). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(22), 1095-1110. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1732

  • دفعات مشاهده مقاله: 384
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 400