اهمیت و ضرورت مدیریت کلاس درس و نقش معلم دراداره آن
- 1 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، دبیر مدارس متوسطه، آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
- 2 کارشناسی امورتربیتی، مدیرآموزگار دبستان عشایری شهید قیاسی کل کله، مدیریت آموزش وپرورش شهرستان کیار، چهارمحال و بختیاری، ایران
چکیده
هدف ازنگارش مقاله حاضر، بررسی اهمیت وضرورت مدیریت کلاس درس و نقش معلم دراداره آن می باشد. مدیریت كلاس اولین سطح مدیریت آموزشی است و پایهی سطوح بالاتر مدیریتیعنی مدیریت مدرسه، مدیریت ناحیه و مدیریت كل نظام آموزش و پرروش محسوبمیشود و در شكل دادن بهساختار آموزش و فرایند تدریس و ساخت شخصیت وروند ذهنی، عاطفی، آموزشی و تربیتی دانشآموزان نقش اساسی دارد. گرچه كارایی معلم براساس نگرش، نیات و شخصیت از یك سو و همه جانبه بودناو بر اساس مهارت در توانمندسازی دانشآموزان از سوی دیگر سنگ بنای مدیریتكلاس درس است، اما معلم بهمهارتها و فنونی سازمان دهنده نیاز دارد تا شرایط بهینهای را برای تحقق یادگیری خلق كند. پس بسیار شایسته است كه مدیریت كلاس و اهم مطالب مربوط بهآن بررسی شدهو موانع و مشكلات مدیریت مؤثر بررسی شده و راهبردهایی جهت مقابله و رفع موانعمدیریت كلاس تحلیل و ارائه گردد تا بتوانیم با بهكارگیری راهبردها بر مشكلات فائقآمده و محیط كلاس را بهمحیطی جذاب، شاد و مثبت جهت حداكثر تعامل ویادگیری تبدیل كنیم. مقاله حاضر بر آن است تا به مفهوم مدیریت کلاس درس، نقش معلم دراداره آن وهمچنین به اهمیت وضرورت مدیریت کلاس درس ومحیطهای موثربریادگیری بپردازد. این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است، به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مدیریت کلاس درس می پردازد. درابتدا مدیریت کلاس تعریف شده وبه نقش معلم دراداره کلاس می پردازد. درادامه اهمیت وضرورت مدیریت کلاس درس وموانع ومشکلات آن پرداخته وهمچنین راهبردهایی به منظوراداره بهترکلاس درس ارائه می گردد.
- دفعات مشاهده مقاله: 1724
- دفعات دانلود مقاله کامل : 522