بررسی مدیریت ریسک در سطوح سازمانی و استراتژی های مدیریت

  • بابک نورالهی 1
  • 1 کارشناسی حسابداری
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 22 (1401) , صفحه 1227-1236
چاپ شده: 1401-09-29

چکیده

از آنجا که دنیای کسب و کارو صنعت با تحولات و دگرگونیهای متعددی همچون جهانی شدن، برون سپاری و ایجاد ائتلافهای استراتژیک مواجه است، مدیریت ریسک در فعالیتهای سازمانها اعم از تجاری و غیر انتفاعی اهمیت روزافزونی یافته است. شناسایی و مدیریت ریسک یکی از رویکردهای جدید است که برای تقویت و ارتقای اثربخشی سازمانها مورد استفاده قرار می گیرد. به طورکلی، ریسک با مفهوم احتمال متحمل زیان و یا عدم اطمینان شناخته می شود که انواع مختلف و طبقه بندیهای متنوع دارد. یکی از این طبقه‌بندیها ریسک سوداگرانه و ریسک خطرناک است. تمامی اشکال ریسک شامل عناصر مشترکی چون محتوا، فعالیت، شرایط و پیامدها هستند. طبقه بندی دیگر ریسک استراتژیک و ریسک عملیاتی است. مدیریت ریسک به مفهوم سنجش ریسک و سپس اتخاذ راهبردهایی برای مدیریت ریسک دلالت دارد. انواع ریسک ها برحسب احتمال وقوع و تأثیر آنها قابل تقسیم است که نتیجه آن پورتفوی ریسک و اعمال استراتژی‌های مناسب (انتقال، اجتناب، کاهش و پذیرش) است.

کلمات کلیدی: ریسک، ریسک سوداگرانه، ریسک استراتژیک، ریسک عملیاتی

ارجاع به مقاله
نورالهی ب. (1401). بررسی مدیریت ریسک در سطوح سازمانی و استراتژی های مدیریت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(22), 1227-1236. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1831

  • دفعات مشاهده مقاله: 613
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 449