بررسی و تحلیل بکارگیری روش هاي هزينه يابي در حسابداري مديريت در سازمانها

  • بابک نورالهی 1
  • 1 کارشناسی حسابداری
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 23 (1401) , صفحه 1768-1774
چاپ شده: 1401-12-28

چکیده

در جهان امروز محيط تجاري - رقابتي شركت ها را ملزم كرده است كه محصولات و خدماتي را با كيفيت و مطابق خواست مشتريان، در حالي كه قيمت هاي فروش و خدمات اكثراً توسط بازار تعيين مي شود را توليد نمايند. عرضه كنندگاني كه بتوانند محصولات و خدماتي را با كيفيت و كاركرد مشابه اما قيمت هاي پايينتر به بازار ارائه كنند، گوي سبقت را از ديگر رقبا خواهند ربود و سهم خود را در بازار افزايش خواهند داد. يكي از مهمترين تكنيكهايي كه مي تواند موسسات را در اين راه كمك كند استفاده مناسب و صحيح از انواع سيستم هاي هزينه يابي مي باشد. هزينه يابي يك مقوله استراتژيك در مديريت است كه به طور عمده تمركز خود را بر نحوه محاسبه بهاي تمام شده محصولات يا خدمات آتي واحد توليدي يا خدماتي معطوف مي كند. هر واحد توليدي – خدماتي با توجه به نوع محصولات توليدي يا خدمات ارائه شده، لاجرم بايد يكي از انواع روش هاي هزينه يابي را انتخاب و از آن استفاده نمايد. در اين مقاله انواع روش هاي هزينه يابي معمول مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: بهاي تمام شده، مديريت، هزينه يابي كرازبي، هزينه يابي هدف.

ارجاع به مقاله
نورالهی ب. (1401). بررسی و تحلیل بکارگیری روش هاي هزينه يابي در حسابداري مديريت در سازمانها. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(23), 1768-1774. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1832

  • دفعات مشاهده مقاله: 415
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 368