بررسی میزان تاثیر کاربردهای هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی با میانجی گری قابلیت های بازاریابی تجارت به تجارت (مورد مطالعه: فروشگاه های زنجیره ای جانبو)
- 1 عضو هیات علمی وابسته، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران
- 2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران
- 3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان تاثیر کاربردهای هوش مصنوعی با میانجیگری قابلیتهای بازاریابی تجارت به تجارت در فروشگاههای زنجیرهای جانبو، مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردیست و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی می باشد که در آن از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیهها و برازش مدل استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 1200 نفر از کارمندان آکاه در حوزه فناوری اطلاعات می باشد و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 291 نفر ارائه شد. گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، میدانی واینترنت می باشد. پرسشنامه تحقیق توسط میکالف و همکاران (2023) تهیه شد و دارای 29 سوال میباشد. همچنین نرمافزار مورد استفاده در تحقیق، Spss26 و smartpls3 می باشد. یافتههای تحقیق نشان داد که تمامی مسیرهای بارهای عاملی بالاتر از 0.4 و کلیه مسیرهای t-value بالاتر از 1.96 میباشد که در خصوص 9 فرضیه فرعی مورد تایید است. همچنین سه فرضیه اصلی در سطح اطمینان 95 درصد، میانجیها با متغیرهای مستقل و وابسته رابطه معناداری دارند. علاوه بر این نتایج چگونگی تأثیر کاربردهای هوش مصنوعی بر قابلیتهای بازاریابی تجارت به تجارت و همچنین چگونگی تأثیر این قابلیتها بر عملکرد سازمان را نشان میدهد. به عبارت دیگر نتایج نشان میدهد که کاربردهای هوش مصنوعی به نحو غیرمستقیم و با بهبود قابلیتهای بازاریابی تجارت به تجارت بر عملکرد سازمانی تاثیر میگذارند. از جمله نتایج مفید بهکارگیری هوش مصنوعی در بازاریابی تجارت به تجارت میتوان به ارائه بینشهای مهم در رفتار مشتریان، شناسایی بینشهای بازار حیاتی و شناسایی ناکارآمدیهای عملیاتی اشاره کرد.
- دفعات مشاهده مقاله: 353
- دفعات دانلود مقاله کامل : 1045