بررسی میزان تاثیر کاربردهای هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی با میانجی گری قابلیت های بازاریابی تجارت به تجارت (مورد مطالعه: فروشگاه های زنجیره ای جانبو)

  • رسول چراغ سحر 1
  • محمد ساسان پور 2
  • محمد هادی بحرانی 3
  • 1 عضو هیات علمی وابسته، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران
  • 2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران
  • 3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 1252-1283
چاپ شده: 1403-03-31

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان تاثیر کاربردهای هوش مصنوعی با میانجی­گری قابلیت­های بازاریابی تجارت به تجارت در فروشگاه­های زنجیره­ای جانبو، مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردیست و از نظر نحوه گردآوری داده­ها توصیفی-همبستگی می باشد که در آن از روش مدل­سازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه­ها و برازش مدل استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 1200 نفر از کارمندان آکاه در حوزه فناوری اطلاعات می باشد و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 291 نفر ارائه شد. گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه­ای، میدانی واینترنت می باشد. پرسش­نامه تحقیق توسط میکالف و همکاران (2023) تهیه شد و دارای 29 سوال می­باشد. همچنین نرم­افزار مورد استفاده در تحقیق، Spss26 و smartpls3 می باشد. یافته­های تحقیق نشان داد که تمامی مسیرهای بارهای عاملی بالاتر از 0.4 و کلیه مسیرهای t-value بالاتر از 1.96 می­باشد که در خصوص 9 فرضیه فرعی مورد تایید است. همچنین سه فرضیه اصلی در سطح اطمینان 95 درصد، میانجی­ها با متغیرهای مستقل و وابسته رابطه معناداری دارند. علاوه ­بر این نتایج چگونگی تأثیر کاربردهای هوش مصنوعی بر قابلیت‌های بازاریابی تجارت به تجارت و همچنین چگونگی تأثیر این قابلیت‌ها بر عملکرد سازمان را نشان می­دهد. به عبارت دیگر نتایج نشان می­دهد که کاربردهای هوش مصنوعی به نحو غیرمستقیم و با بهبود قابلیت­های بازاریابی تجارت به تجارت بر عملکرد سازمانی تاثیر می­گذارند. از جمله نتایج مفید به­کارگیری هوش مصنوعی در بازاریابی تجارت به تجارت می­توان به ارائه بینش‌های مهم در رفتار مشتریان، شناسایی بینش‌های بازار حیاتی و شناسایی ناکارآمدی­های عملیاتی اشاره کرد.

کلمات کلیدی: کاربردهای هوش مصنوعی, عملکرد سازمانی, قابلیت های بازاریابی تجارت به تجارت

ارجاع به مقاله
چراغ سحر ر., ساسان پور م., & بحرانی م. ه. (1403). بررسی میزان تاثیر کاربردهای هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی با میانجی گری قابلیت های بازاریابی تجارت به تجارت (مورد مطالعه: فروشگاه های زنجیره ای جانبو). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 1252-1283. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2368

  • دفعات مشاهده مقاله: 353
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 1045