بررسی نحوه اجرای برنامههای آموزشی درس تربیتبدنی در مدارس غیرانتفاعی شهر اردبیل
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
- 2 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نحوه اجرای برنامههای آموزشی درس تربیتبدنی در مدارس غیرانتفاعی شهر اردبیل میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی – پیمایشی است. حجم جامعه آماري برابر 50 نفر که شامل کلیه دبيران، مدیران و معاونین مدارس متوسطه غیرانتفاعی شهر اردبیل میباشند که به صورت تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی بوده و ابزار اندازهگیری اطلاعات، پرسشنامة محقق ساخته که روایی آن توسط اساتید و متخصصین حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی و مدیریت آموزشی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برابر 895/0 بدست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبول میباشد. سپس با بهرهگیری از نرم افزار SPSS 22 دادههای جمعآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش آمار توصیفی از جدول فراوانی، درصد، میانگین، به منظور توصیفی از جامعه مورد پژوهش استفاده شد و در بخش آمار استباطی از آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها و به منظور آزمون سؤالات یا فرضیههای تحقیق از آزمون t استیودنت (t-test ) و یا تک نمونهای و آزمون آنوا استفاده شد. نتایج نشان داد با اجرای برنامههای آموزشی، اهداف درسی تربیتبدنی از پیش تعیینشده به میزان بالاتر از حد متوسط حاصل گردیده است. در اجرای برنامههای آموزشی به حیطههای سه گانه (شناختی، رفتاری و حرکتی) بیشتر از حد متوسط توجه میشود. میزان علاقه معلمان به اجرای دقیق برنامه آموزشی تربیتبدنی، آگاهی از محتوا و مطالب کتابخانهای برنامه درس تربیتبدنی، امکانات و تسهیلات زیربنایی و سالنهای مدارس برای اجرای برنامه آموزشی درس تربیتبدنی، تنوع فعالیتهای ورزشی در برنامه درسی تربیتبدنی، ارزیابی عملکرد مربیان تربیتبدنی، مهارتها و تواناییهای دانشآموزان مدارس متوسطه غیرانتفاعی شهر اردبیل بالاتر از حد متوسط میباشد.
- دفعات مشاهده مقاله: 92
- دفعات دانلود مقاله کامل : 190