اثرات خودکارسازی و دیجیتالی شدن بر بهره وری تولید و عملکرد نوآوری شرکت های تولیدی

  • مجید معتمدی 1
  • رسول کریمی 2
  • رومینا داودیان 3
  • 1 استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
  • 2 استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
  • 3 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 1984-1995
چاپ شده: 1403-03-31

چکیده

صنعت چرم از جمله صنایعی است که رقابت و نوآوری در آن همواره چشمگیر می­باشد. با توجه به رقابت روز افزون در این صنعت، توجه به نوآوری برای مدیران شرکت­های فعال در صنعت چرم، و داشتن درک صحیح از عوامل موثر جهت دستیابی به موفقیت در این زمینه غیر قابل انکار است. این تحقیق با هدف بررسی اثرات خودکارسازی و دیجیتالی شدن بر کارایی تولید و عملکرد نوآوری شرکت­های تولیدی انجام شد. اطلاعات مرتبط با متغیر‌های دیجیتال­سازی و خودکارسازی، کارایی تولید و عملکرد نوآوری از 380 نفر از کارکنان چرم تبریز، جمع­آوری ‌شد. برای بررسی فرضیه‌های تحقیق از مدل­سازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزیی استفاده و برای تحلیل داده­ها از نرم‌افزار SmartPLS استفاده شد. نتایج به دست آمده از برازش مدل نشان داد تمام متغیرها در تمام حوزه‌ها مقدار روایی و پایایی مناسبی را کسب نمودند. هم­چنین در اثرات کلی مدل نشان داده شد که تمام روابط و تاثیرگذاری‌های متغیر دیجیتال­سازی و خودکارسازی بر بهره­وری تولید و عملکرد نوآوری معنی­دار می‌باشد. همچنین نتایج نشان داد که دیجیتال­سازی و خودکارسازی تاثیر بیشتری بر روی بهره­وری تولید دارد.

کلمات کلیدی: خودکارسازی، دیجیتال سازی، بهره وری تولید، عملکرد نوآوری

ارجاع به مقاله
معتمدی م., کریمی ر., & داودیان ر. (1403). اثرات خودکارسازی و دیجیتالی شدن بر بهره وری تولید و عملکرد نوآوری شرکت های تولیدی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 1984-1995. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2629

  • دفعات مشاهده مقاله: 75
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 131