اثرات خودکارسازی و دیجیتالی شدن بر بهره وری تولید و عملکرد نوآوری شرکت های تولیدی
- 1 استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
- 2 استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
- 3 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
صنعت چرم از جمله صنایعی است که رقابت و نوآوری در آن همواره چشمگیر میباشد. با توجه به رقابت روز افزون در این صنعت، توجه به نوآوری برای مدیران شرکتهای فعال در صنعت چرم، و داشتن درک صحیح از عوامل موثر جهت دستیابی به موفقیت در این زمینه غیر قابل انکار است. این تحقیق با هدف بررسی اثرات خودکارسازی و دیجیتالی شدن بر کارایی تولید و عملکرد نوآوری شرکتهای تولیدی انجام شد. اطلاعات مرتبط با متغیرهای دیجیتالسازی و خودکارسازی، کارایی تولید و عملکرد نوآوری از 380 نفر از کارکنان چرم تبریز، جمعآوری شد. برای بررسی فرضیههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزیی استفاده و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SmartPLS استفاده شد. نتایج به دست آمده از برازش مدل نشان داد تمام متغیرها در تمام حوزهها مقدار روایی و پایایی مناسبی را کسب نمودند. همچنین در اثرات کلی مدل نشان داده شد که تمام روابط و تاثیرگذاریهای متغیر دیجیتالسازی و خودکارسازی بر بهرهوری تولید و عملکرد نوآوری معنیدار میباشد. همچنین نتایج نشان داد که دیجیتالسازی و خودکارسازی تاثیر بیشتری بر روی بهرهوری تولید دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 75
- دفعات دانلود مقاله کامل : 131