رابطه رهبری اصیل و عزت نفس سازمانی با موفقیت شغلی در معلمان ریاضی مدارس دولتی استان میسان عراق
- 1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، سنندج، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین رهبری اصیل و عزت نفس سازمانی با موفقیت شغلی در بین معلمان ریاضی مدارس دولتی شهر میسان با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ریاضی مدارس دولتی شهر میسان عراق بود که تعداد آن ها 190 نفر بودند که از بین آن ها 123 نفر به عنوان حجم نمونه بر حسب فرمول کوکران تعیین شدند. روش نمونه گیری از نوع غیرتصادفی در دسترس بوده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش ابزارهای مختلفی هم چون پرسشنامه، مصاحبه و غیره جهت اندازهگیری متغیرها استفاده شده است. پرسشنامه عزت نفس توسط روزنبرگ (1989) می باشد و پرسشنامه رهبری اصیل در سال (2008) والومبا با همکاري آولیو، گاردنر، ورنسینگ و پترسون، استفاده شده است وجهت اندازه گیري موفقیت شغلی از پرسشنامهی 30 سوالی رادسیپ (1984) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه هوش فرهنگی با یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان شناختی با استفاده از نظرات اساتید راهنما و استادان و چندتن از صاحبنظران موضوعی برآورد گردیده است. ضرایب پایایی پرسشنامههای رهبری اصیل و عزت نفس سازمانی با موفقیت شغلی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب رهبری اصیل (88/0)، عزت نفس سازمانی (85/0) و موفقیت شغلی (92/0) برآورد شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و از نرم افزار آماری spss ،نسخه 23 استفاده شد. یافته ها نشان داد رهبری اصیل و عزت نفس سازمانی توان پیش بینی موفقیت شغلی معلمان ریاضی مدارس دولتی شهر میسان را داشت (05/0>p). بین رهبری اصیل و ابعاد خودآگاهی، شفافیت ارتباطی، جنبه های درونی شده، پردازش متون با موفقیت شغلی (459/0، 446/0، 247/0، 302/0، 445/0= r) رابطه معنی دار وجود داشت. بین ابعاد عزت نفس مثبت، عزت نفس منفی با موفقیت شغلی (261/0-، 344/0= r) رابطه معنی دار وجود داشت. بهترین پیش بینی کننده موفقیت شغلی معلمان ریاضی مدارس دولتی شهر میسان در گام اول پردازش متون و در گام دوم خودآگاهی بود و عزت نفس سازمانی مثبت توان پیش بینی موفقیت شغلی را داشت (05/0>p).
- دفعات مشاهده مقاله: 103
- دفعات دانلود مقاله کامل : 136