رابطه بین رهبری اخلاقی و استرس شغلی با رفتارهای انحرافی در معلمان شیمی مدارس دولتی استان دیالی عراق
- 1 آموزش و پرورش استان دیالی عراق
- 2 عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، سنندج، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ادراک از رهبری اخلاقی و استرس شغلی با رفتارهای انحرافی در بین معلمان شیمی مدارس دولتی شهر دیالی با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری کلیه معلمان شیمی مدارس دولتی شهر دیالی عراق می باشد که تعداد آن ها 240 نفر بودند که از بین آن ها 148 نفر به عنوان حجم نمونه بر حسب فرمول کوکران تعیین شدند. روش نمونه گیری از نوع غیرتصادفی در دسترس بوده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش ابزارهای مختلفی هم چون پرسشنامه، مصاحبه و غیره جهت اندازهگیری متغیرها استفاده شده است. پرسشنامه استرس شغلي توسط منوچهري در سال 1393 می باشد و پرسشنامه رفتار انحرافی کارکنان پرسشنامه بنت و رابینسون (2000) استفاده شده است وجهت اندازه گیري رهبری اخلاقی از پرسشنامه ديهوق و دنهارتوگ (2008) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه ارداک از رهبری اخلاقی و استرس شغلی و رفتارهای انحرافی با استفاده از نظرات اساتید راهنما و استادان و چندتن از صاحبنظران موضوعی برآورد گردیده است. ضرایب پایایی پرسشنامههای هوش فرهنگی و سلامت سازمانی و هوش سازمانی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به رهبری اخلاقی (90/0)، استرس شغلی ( 88/0) و رفتارهای انحرافی (91/0) برآورد شد. ضرایب رهبری اخلاقی و استرس شغلی 21 درصد واریانس رفتار انحرافی در بین معلمان شیمی مدارس دولتی شهر دیالی را تبیین کرده است. بین رهبری اخلاقی و ابعاد انصاف و اخلاق مداری، شفاف سازی نقش، تسهیم قدرت با رفتار انحرافی در بین معلمان شیمی مدارس دولتی شهر دیالی (397/0-، 370/-، 295/0-، 414/0-= r) و استرس شغلی و ابعاد استرس در روابط بين فردي و استرس در وضعيت جسماني با رفتار انحرافی در بین معلمان شیمی مدارس دولتی شهر دیالی (306/0، 371/0، 337/0= r) رابطه معنی دار وجود داشت. ضریب تسهیم قدرت 8/15 درصد واریانس رفتار انحرافی و ضریب استرس در روابط بين فردي 8/13 درصد واریانس رفتار انحرافی در بین معلمان شیمی مدارس دولتی شهر دیالی را تبیین کرد.
- دفعات مشاهده مقاله: 95
- دفعات دانلود مقاله کامل : 119