بررسی رابطه هوش فرهنگی با یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان شناختی معلمان شیمی استان بغداد
- 1 وزارت آموزش و پرورش بغداد عراق
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین هوش فرهنگی با یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان شناختی در دبیران شیمی در استان بغداد با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان شیمی استان بغداد عراق می باشد که تعداد آن ها 255 نفربودند که از بین آن ها 127 نفر به عنوان حجم نمونه بر حسب فرمول کوکران تعیین شدند. روش نمونه گیری از نوع تصادفی بوده است. از پرسشنامه جهت اندازهگیری متغیرها استفاده شده است. پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و ارلی (2004) می باشد و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روان شناختی اسپرتیزر (1995) استفاده شده است وجهت اندازه گیري یادگیری سازمانی از پرسشنامهی یادگیری سازمانی نیفه (2001) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه هوش فرهنگی با یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان شناختی با استفاده از نظرات اساتید راهنما و استادان و چندتن از صاحبنظران موضوعی برآورد گردیده است. ضرایب پایایی پرسشنامههای هوش فرهنگی با یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان شناختی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب هوش فرهنگی (88/0)، یادگیری سازمانی (86/0) و توانمندسازی روان شناختی (90/0) برآورد شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و از نرم افزار آماری spss ، نسخه 23 و PLS استفاده شد. بین هوش فرهنگی با یادگیری سازمانی در بین معلمان شیمی استان بغداد (685/0=r) و توانمندسازی روان شناختی با یادگیری سازمانی در بین معلمان شیمی استان بغداد (591/0= r) رابطه معنی دار وجود داشت. بین راهبردی، شناختی، انگیزشی و رفتاری با یادگیری سازمانی در بین معلمان شیمی استان بغداد (750/0، 504/0، 703/0، 562/0= r) رابطه معنی دار وجود داشت. بین راهبردی، شناختی، انگیزشی و رفتاری با توانمندسازی روان شناختی در بین معلمان شیمی استان بغداد (648/0، 292/0، 396/0، 378/0= r) رابطه معنی دار وجود داشت. تفاوت هوش فرهنگی، توانمندسازی روان شناختی، یادگیری سازمانی بر حسب جنسیت، سن، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت معنی دار نیست.
- دفعات مشاهده مقاله: 93
- دفعات دانلود مقاله کامل : 139