نقش نیروهای تغییر سازمانی در تقویت کارآفرینی استراتژیک شرکت های کوچک و متوسط استان فارس
- 1 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت کسب وکار، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
- 2 دانشیار گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده
این پژوهش بهمنظور بررسی نقش نیروهای تغییر سازمانی در تقویت کارآفرینی استراتژیک شرکت های کوچک و متوسط استان فارس انجام شد. در این پژوهش متغیرهای پژوهش بهوسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 383 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مدیران و کارشناسان شرکت های کوچک و متوسط استان فارس میباشد، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به سؤالات و بررسی فرضیات تحقیق با نرمافزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که رهبری تحول آفرین تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر کارآفرینی استراتژیک، هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم، از طریق نقش میانجی تعهد به تغییر سازمانی و نقش تعدیل کننده فرهنگ تطبیقی دارد. از منظر نظریههای مبتنی بر منبع، نقش حیاتی رهبری تحولآفرین، تعهد به تغییر سازمانی و فرهنگ تطبیقی در ایجاد کارآفرینی استراتژیک نشاندهنده داراییها و قابلیتهای متنوع یک کسبوکار است که میتواند مزیت رقابتی و عملکرد شرکت را حفظ کند. رهبران سازمانی باید به طور استراتژیک این منابع را مدیریت کنند تا رفتارهای فرصت طلب و مزیت جویی را که منجر به شکوفایی سازمانی می شود، پرورش دهند.
- دفعات مشاهده مقاله: 85
- دفعات دانلود مقاله کامل : 126