نقش نیروهای تغییر سازمانی در تقویت کارآفرینی استراتژیک شرکت های کوچک و متوسط استان فارس

  • سید اسماعیل ساجدی 1
  • امیر کاظمی 2
  • 1 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت کسب وکار، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
  • 2 دانشیار گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 29 (1403) , صفحه 89-104
چاپ شده: 1403-04-30

چکیده

این پژوهش به‌منظور بررسی نقش نیروهای تغییر سازمانی در تقویت کارآفرینی استراتژیک شرکت های کوچک و متوسط استان فارس انجام شد. در این پژوهش متغیرهای پژوهش به‌وسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 383 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مدیران و کارشناسان شرکت های کوچک و متوسط استان فارس می‌باشد، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به سؤالات و بررسی فرضیات تحقیق با نرم‌افزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که رهبری تحول­ آفرین تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر کارآفرینی استراتژیک، هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم، از طریق نقش میانجی تعهد به تغییر سازمانی و نقش تعدیل کننده فرهنگ تطبیقی دارد. از منظر نظریه‌های مبتنی بر منبع، نقش حیاتی رهبری تحول­آفرین، تعهد به تغییر سازمانی و فرهنگ تطبیقی در ایجاد کارآفرینی استراتژیک نشان‌دهنده دارایی‌ها و قابلیت‌های متنوع یک کسب‌وکار است که می‌تواند مزیت رقابتی و عملکرد شرکت را حفظ کند. رهبران سازمانی باید به طور استراتژیک این منابع را مدیریت کنند تا رفتارهای فرصت طلب و مزیت جویی را که منجر به شکوفایی سازمانی می شود، پرورش دهند.

کلمات کلیدی: روهای تغییر سازمانی، رهبری تحول آفرین، تعهد به تغییر سازمانی، فرهنگ تطبیقی، کارآفرینی استراتژیک

ارجاع به مقاله
ساجدی س. ا., & کاظمی ا. (1403). نقش نیروهای تغییر سازمانی در تقویت کارآفرینی استراتژیک شرکت های کوچک و متوسط استان فارس. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(29), 89-104. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2669

  • دفعات مشاهده مقاله: 85
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 126