شناسایی و اولویت بندی فرصت ها و چالش های مدیریت کسب و کار در دوران متاورس با تاکید بر فرصت ها و چالش های بازاریابی
- 1 کارشناسی ارشد مدبریت کسب و کار، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
- 2 گروه ریاضی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
چکیده
متاورس یکی از جدیدترین انواع فناوریهایی است که چشماندازهای جدیدی را پیش روی کسب و کارها قرار داده است. در این تحقیق به طور مشخص به شناسایی و رتبه بندی فرصت ها و چالش های متاورس برای کسب و کارها پرداخته شده و از آنجا که این قلمرو موضوعی می تواند بسیار گسترده باشد؛ بحث این تحقیق به مدیریت بازاریابی کسب و کارها محدود شد. روش تحقیق از نوع مطالعات آمیخته با توالی کیفی-کمی بود. در بخش کیفی تحقیق با مرور متون و مصاحبه با خبرگان این حوزه به شناسایی فرصت ها و چالش ها پرداخته شد و در بخش کمی اولویت بندی فرصت ها و چالش های شناسایی شده با استفاده از نظرات 10 نفر از خبرگان انجام شد. در بخش شناسایی فرصت ها و چالش ها از تحلیل موضوعی یا تماتیک مصاحبه ها و همچنین متون مرتبط تخصصی استفاده شد و در بخش اولویت بندی نیز، داده ها در محیط نرم افزار اکسپرت چویس تحلیل شد. نتایج تحقیق در بخش کیفی نشان داد که مصاحبه شوندگان به 70 مفهوم اولیه در رابطه با فرصت ها و چالشهای مدیریت بازاریابی در عصر متاورس اشاره کرده اند. این 70 کد مفهومی به طور کلی 125 بار در داده ها ظاهر شده بود. کدهای مفهومی مرتبط با چالش های بازاریابی شامل 18 مورد بودند. همچنین در مجموع مصاحبه شوندگان به 52 کد مفهومی اشاره کردند که می توان آنها را به عنوان فرصت های متاورس برای مدیریت بازاریابی در نظر گرفت. مقوله بندی این کدهای مفهومی نشان داد که می توان چالش های متاورس در زمینه مدیریت بازاریابی را در چهار مقوله کلی چالش های رویه ای، اقتصادی، فنی و کاربری دسته بندی کرد. همچنین مقوله بندی فرصت های متاورس در زمینه مدیریت بازاریابی در هشت مقوله کلی تر فرصت های تحلیل داده، رقابت، استراتژی، بهبود فرآیندی، فرصت های بازار، تبلیغات، برند و مشتری انجام شد. رتبه بندی چالش ها از حیث اولویت به ترتیب شامل: چالشهای اقتصادی با وزن نهایی 451/0، چالشهای فنی با وزن نهایی 315/0، چالش های رویه ای با وزن نهایی 131/0 و چالش های کاربری با وزن نهایی 103/0 و اولویت بندی فرصتها به شرح: فرصت تحلیل داده های بازاریابی با وزن نهایی 259/0، فرصت رقابت پذیری با وزن نهایی 202/0، فرصت مشتری با وزن نهایی 148/0، فرصت های بازار با وزن نهایی 133/0، فرصت تبلیغات با وزن نهایی 109/0، فرصت بهبود فرآیندها با وزن نهایی 067/0، فرصت برند با وزن نهایی 046/0 و فرصت استراتژی با وزن نهایی 036/0 بود.
- دفعات مشاهده مقاله: 157
- دفعات دانلود مقاله کامل : 212