رابطه مدیریت سود وضریب واکنش سود

  • جعفر ضیائی 1
  • حبیب الله نخعی 2
  • 1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات، ایران
  • 2 استادیار، گروه حسابداری، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 29 (1403) , صفحه 667-681
چاپ شده: 1403-05-11

چکیده

سود خالص گزارش شده درصورتهای مالی یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد شرکتها است که همواره مورد استفاده گروه وسیعی از استفاده کنندگان صورتهای مالی قرار می گیرد. این سود گزارش شده می تواند واکنش های بازار اوراق بهادار را به همراه داشته باشد و ممکن است مورد دستکاری مدیریت قرار گیرد.این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مدیریت سود و ضریب واکنش سود انجام گردید. این تحقیق از نوع تحلیلی است که به روش استقرایی به  بررسی رابطه بین متغیرها از طریق برازش رابطه رگرسیون با استفاده از داده های مقطعی برای هریک از شرکت های عضو نمونه آماری پرداخته است.  نمونه های پژوهش متشکل از 182 شرکت از 10 صنعت مختلف می باشند که از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی یک دوره زمانی 6 ساله از 1396 لغایت 1401 انتخاب گردیدند. یافته های تحقیق نشان داد بین مدیریت سود و ضریب واکنش سود رابطه مستقیم وجود دارد. بدین مفهوم که شرکت هایی که مدیریت سود بیشتری انجام می دهند ضریب واکنش سود بالاتری را دارا می باشند

کلمات کلیدی: مدیریت سود، اقلام تعهدی اختیاری، ضریب واکنش سود

ارجاع به مقاله
ضیائی ج., & نخعی ح. ا. (1403). رابطه مدیریت سود وضریب واکنش سود. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(29), 667-681. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2707

  • دفعات مشاهده مقاله: 164
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 127