تأثیر برگزاری مجازی ساعات تربیتبدنی در مدارس بر سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان و انگیزش شغلی معلمان تربیتبدنی در دوران بیماری کووید-19
- 1 کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
- 2 استاد گروه مدیریتورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
- 3 دانشیارگروه مدیریتورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
برگزاری مجازی کلاسهای تربیتبدنی در دوران کرونا تغییراتی در سبک زندگی معلمان، دانشآموزان بوجود آورد. تجربهی چنین دورانی ایجاب میکند که سیاستگذاران از انگیزههای مختلف معلمان و از چگونگی مشارکت و دلایل عدم شرکت دانشآموزان در کلاسها آگاه شوند تا برای شرایط مشابه برنامهریزی بهتری به عمل آورند؛ بنابراین هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر برگزاری مجازی تربیتبدنی در مدارس بر سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان و انگیزش شغلی معلمان تربیتبدنی در دوران کووید-19 بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی بوده که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی و دانشآموزان مقطع متوسطه اول آذربایجان شرقی بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان برای معلمان تربیتبدنی 291 و دانشآموزان 384 نفر بود. ابزار تحقیق دو پرسشنامه استاندارد انگیزش شغلی هرزبرگ (1997) و سلامت عمومی گلدبرگ (1972) بود. برای بررسی توزیع طبیعی متغیرها از آزمون شاپیرو-ویلک و برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون t وابسته (زوجی) و آزمون کوهن D در نرمافزار SPSSV25 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که برگزاری مجازی تربیتبدنی در دوران کووید-۱۹ باعث کاهش انگیزش شغلی معلمان تربیتبدنی به میزان 8/7 درصد و سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان به میزان 2/9 درصد شده است (05/0>.(P نتایج پژوهش حاکی از آن است که برگزاری مجازی کلاسهای تربیتبدنی در دوران کووید-۱۹ موجب کاهش سلامت جسمی و روانی دانشآموزان و انگیزش شغلی معلمان تربیتبدنی شده است. این امر نشاندهنده نیاز به بازنگری و بهبود در برنامههای آموزشی مجازی برای آینده است.
- دفعات مشاهده مقاله: 103
- دفعات دانلود مقاله کامل : 117