تبیین نقش پیچیدگی کسب و کار مشتری و تخصص حسابرس بر تأخیر گزارش حسابرسی

  • الهام منصوری نیا 1
  • خدیجه پره 2
  • 1 استادیار گروه حسابداری، موسسه غیرانتفاعی فروردین قائم شهر، مازندران، ایران
  • 2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، موسسه غیرانتفاعی فروردین قائم شهر، مازندران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 29 (1403) , صفحه 715-731
چاپ شده: 1403-05-13

چکیده

گزارش حسابرسی برای سرمایه گذاران، تحلیل گران و سایر استفاده کنندگان از صورتهای مالی حاوئی اطلاعات با اهمیت است. تأخیر در گزارش حسابرسی، اعتبار و کیفیت گزارشات مالی را کاهش می دهد، در حرفه حسابرسی زمانبندی گزارشهای مالی برای استفاده کنندگان از صورتهای مالی، ازجمله موارد با اهیمت محسوب می شود. هدف این تحقیق تبیین نقش پیچیدگی کسب و کار مشتری و تخصص حسابرس بر تأخیر گزارش حسابرسی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش علی همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازه زمانی 5 ساله 1397 الی 1401 بوده است که در مجموع 102 شرکت مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که پیچیدگی کسب و کار مشتری تأثیر مثبت و معنی داری بر تأخیر در گزارش حسابرسی دارد؛ به عبارت دیگر با افزایش پیچیدگی شرکت ریسک شرکت و زمانبندی مورد نیاز برای اجرای فرآیند حسابرسی افزایش یافته و گزارش حسابرسی با تأخیر بیشتری ارائه می­گردد. همیچنین یافته­های تحقیق نشان داد که تخصص حسابرس تأثیری بر تأخیر در گزارش حسابرسی ندارد.

کلمات کلیدی: پیچیدگی کسب و کار مشتری، تخصص حسابرس، تأخیر گزارش حسابرسی

ارجاع به مقاله
منصوری نیا ا., & پره خ. (1403). تبیین نقش پیچیدگی کسب و کار مشتری و تخصص حسابرس بر تأخیر گزارش حسابرسی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(29), 715-731. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2711

  • دفعات مشاهده مقاله: 112
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 141

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده