بررسی رابطه بین ارزش برند شرکت و ساختار سررسید بدهی با تأکید بر نقش مالکیت مدیریتی

  • وحیده نوروزی 1
  • حمیدرضا عزیزی 2
  • عادل شاه ولی‌زاده 3
  • 1 کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی مقدس اردبیلی، اردبیل، ایران
  • 2 استادیارگروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
  • 3 استادیارگروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 29 (1403) , صفحه 817-830
چاپ شده: 1403-05-15

چکیده

وظیفه هر مدیر مالی بهینه‌سازی ساختار دارایی‌ها‍‍، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام به‌منظور حداکثر کردن ثروت سهام‌داران است و همچنین بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ قدرت رقابت اقتصادی و رشد و توسعه خود نیازمند تأمین منابع جهت خرید ماشین‌آلات و تجهیزات هستند. یکی از روش‌های تأمین مالی استفاده از بدهی یا همان اهرم مالی است. اهرم مالی بر ارزش شرکت و ثروت سهامداران تأثیرگذار است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی است. از لحاظ ماهیت جزء تحقیقات مروری است. از لحاظ نوع استدلال جزء تحقیقات استقرایی- قیاسی می‌باشد. از نظر بعد زمان جزء تحقیقات گذشته‌نگر می‌باشد. از نظر طول مدت زمان تحقیق جزء روش ترکیبی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران می‌باشد که پس از حذف محدودیت ها 158 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بازه زمانی مورد بررسی بین سال‌های 1395 الی 1401 می‌باشد.  نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول تحقیق بیانگر این است بین ارزش برند شرکت و ساختار سررسید بدهی رابطه مستقیم و معناداری دارد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم تحقیق حاکی از این است که مالکیت مدیریتی بر رابطه بین ارزش برند شرکت و ساختار سررسید بدهی تأثیر مستقیم و معناداری دارد.

کلمات کلیدی: ارزش برند شرکت، ساختار سررسید بدهی، مالکیت مدیریتی

ارجاع به مقاله
نوروزی و., عزیزی ح., & شاه ولی‌زاده ع. (1403). بررسی رابطه بین ارزش برند شرکت و ساختار سررسید بدهی با تأکید بر نقش مالکیت مدیریتی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(29), 817-830. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2715

  • دفعات مشاهده مقاله: 102
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 132