شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت مدیران صنعت ساخت در ایران
- 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، گرایش مدیریت پروژه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
- 2 دانشیار مهندسی صنایع، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
چکیده
مدیریت ساخت، به عنوان خدمات مدیریت حرفهای مختص صنعت ساخت، در حال حاضر مورد توجه بسیاری از مدیران ارشد این صنعت در سراسر جهان قرار گرفته است. مدیران ساخت حرفهای رهبرانی توانمند در پروژهها هستند که با برقراری ارتباطات مؤثر با کارفرما، به کاهش قابل توجه بحرانها در پروژهها کمک میکنند. مدیران ساخت و تولید در صنایع مختلف بسته به نیازمندیهای آن صنعت، میبایست ویژگیهای شخصیتی و تجربی خاصی را دارا باشند اما در اغلب این افراد قابلیتهای مشترکی وجود دارد که آنها را از سایرین متمایز میسازد و توانایی مدیریت در این زمینه را برای ایشان فراهم میآورد. هدف از انجام مقاله حاضر شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در مدیران صنعت ساخت ایران با رویکرد غربالگری فازی است. پس از مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد عوامل کلیدی با نظرسنجی از 20 خبره صنعت ساخت و ساز که دارای حداقل ده سال تجربه اجرایی در مهندسی ساخت و تولید و دارای تحصیلات حداقل کارشناسی میباشند، استفاده شد. سپس با استفاده از روش بهترین – بدترین به اولویتبندی هریک از این ابعاد با استفاده از مدلسازی ریاضی برنامهریزی غیر خطی در نرم افزار لینگو پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد، ویژگیهای مدیران ساخت و تولید به سه دسته از مهارتهای فردی و شخصیتی، مهارتهای عمومی- کلی و مهارتهای تخصصی و جزئی تقسیم میشود. مهمترین عامل از بین مهارتهای سه گانه مهارتهای فردی و شخصیتی است و مؤلفه توانایی برقراری ارتباط با همه افراد در تمام سطوح مهمترین مؤلفه موفقیت مدیران صنعت ساخت ایران با رویکرد بهترین – بدترین شناخته شد.
- دفعات مشاهده مقاله: 99
- دفعات دانلود مقاله کامل : 117