بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی باشگاه استقلال با هواداری جوانان

  • ژاله عبدی زاده 1
  • علی محمدیان قاضیجهانی 2
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
  • 2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 29 (1403) , صفحه 883-893
چاپ شده: 1403-05-22

چکیده

با افزایش تعاملات میان هواداران و باشگاه‌ها، مفهوم تجربه برند به یکی از مسائل کلیدی و جذاب در عرصه ورزش تبدیل شده است. در دنیای امروز، مدیریت تجربه مشتری به عنوان ابزاری استراتژیک برای پیشبرد و ارتقاء سازمان‌ها در هر دو بخش تولید و خدمات به حساب می‌آید. این تحقیق به دنبال ارتقاء استراتژی‌های بازاریابی باشگاه استقلال در زمینه جذب و وفاداری هواداران و همچنین بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر این تعاملات است. هدف نهایی این پژوهش، فراهم کردن بینش‌های ارزشمند برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به این حوزه و ترسیم راه‌های نوین برای بهبود تعاملات هواداری در آینده است. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. روش‌های آماری شامل آلفای کرونباخ برای ارزیابی پایایی و رگرسیون خطی برای بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته به کار گرفته شدند. تحلیل رگرسیون چندگانه به منظور پیش‌بینی میزان هواداری جوانان بر اساس ابعاد مسئولیت اجتماعی ارائه شد. نتایج نشان داد که از مفروضه هم‌خطی تخطی صورت نگرفته است. ضرایب رگرسیونی استاندارد شده (Beta) به ترتیب برای ابعاد اقتصادی، قانونی، اخلاقی و اجتماعی به ترتیب برابر با 0.177، 0.176، 0.121 و 0.384 به دست آمد. با توجه به معنادار بودن مقدار آماره t، نتیجه‌گیری می‌شود که ابعاد مسئولیت اجتماعی باشگاه استقلال به طور مثبت و معناداری میزان هواداری جوانان را پیش‌بینی می‌کنند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مسئولیت اجتماعی و ابعاد آن ارتباط مستقیمی با هواداری جوانان دارند. این یافته‌ها بیانگر این است که جذابیت برند باشگاه می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر احساسات و تعهد درونی هواداران نسبت به برند داشته باشد و جذابیت بالای نام برند می‌تواند موجب افزایش علاقه مشتریان به باشگاه گردد.

کلمات کلیدی: مسئولیت اجتماعی، باشگاه، هواداری، جوانان

ارجاع به مقاله
عبدی زاده ژ., & محمدیان قاضیجهانی ع. (1403). بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی باشگاه استقلال با هواداری جوانان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(29), 883-893. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2727

  • دفعات مشاهده مقاله: 97
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 117