رابطه هوش معنوی و نگرش به آخرت با بهزیستی ذهنی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین

  • فردین فروغی 1
  • سجاد محسن‌پور 2
  • مریم عباسی 3
  • زهره‌ پورمیرعلی 4
  • 1 دانشجوی دکتری علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
  • 2 کارشناسی ارشد، آموزش و پرورش، اردبیل، ایران
  • 3 کارشناسی ارشد، آموزش و پرورش، اردبیل، ایران
  • 4 دانشجوی کارشناسی ارشد، آموزش و پرورش، اردبیل، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 29 (1403) , صفحه 1091-1103
چاپ شده: 1403-06-05

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی و نگرش به آخرت با بهزیستی ذهنی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین بود. تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی و از منظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره دوم متوسطه شهرستان نمین به تعداد 1744نفر (828 نفر دختر و 916 نفر پسر) در سال تحصیلی1403-1402 بودند، که بر اساس جدول مورگان و با بکاربست روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای و نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نمونه‌ای به حجم 317 نفر انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به سوال و بررسی فرضیه‌های پژوهش، از طریق پرسشنامه‌های کتبی جمع آوری شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spss استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که هوش معنوی و نگرش به آخرت توانایی پیش‌بینی بهزیستی در دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهرستان نمین را دارند. همچنین رابطه هوش معنوی و نگرش به آخرت با بهزیستی ذهنی در دانش‌آموزان به ترتیب (70/0=r و مقدار معناداری 05/0Sig<)، (58/0=r و مقدار معناداری 05/0Sig<) است. طبق این نتایج پایبندی به ارزش‌ها و باورهای دینی و همچنین درک معنای زندگی بر اساس آخرت نگری می‌تواند آرامش و شادابی (بهزیستی ذهنی) را تضمین نماید. از این رو توجه به ارزش‌ها و باورهای دینی در فرآیندهای یاددهی یادگیری و تسهیل درک معنای زندگی در سیستم آموزشی از اهیمت بیشتری برخوردار است.

کلمات کلیدی: بهزیستی ذهنی، نگرش به آخرت، هوش معنوی

ارجاع به مقاله
فروغی ف., محسن‌پور س., عباسی م., & پورمیرعلی ز. (1403). رابطه هوش معنوی و نگرش به آخرت با بهزیستی ذهنی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(29), 1091-1103. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2740

  • دفعات مشاهده مقاله: 104
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 117