تاثیر خودآگاهی بر خلاقیت دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین با میانجی بهزیستی ذهنی
- 1 کارشناس مهندسی کشاورزی
- 2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
- 3 کارشناس زبان و ادبیات فارسی
چکیده
در عصر حاضر تغییر و تحولات بگونهای است که توجه به خلاقیت و توسعه آن در دانشآموزان، بیش از پیش لازم و ضروری است؛ و از آنجایی که خلاقیت صرفا ذاتی نیست؛ بنابراین میتواند زمینه را برای رشد و نمو آن در مدارس فراهم ساخت. هدف پژوهش حاضر تاثیر خودآگاهی بر خلاقیت دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین با میانجی بهزیستی ذهنی بود. تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی، از منظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی و تک مقطعی میباشد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر یا به عبارتی جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره دوم متوسطه شهرستان نمین به تعداد 1744نفر (828 نفر دختر و 916 نفر پسر) در سال تحصیلی1403-1402 میباشد. با توجه به پراکندگی موجود در جامعه آماری، امکان بررسی تمام اعضا میسر نیست، از اینرو بر اساس جدول مورگان و با بکاربست روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهای به حجم 317 نفر انتخاب شدند. بدین صورت که در مرحله اول مدارس بصورت تصادفی انتخاب شده و بعد، از بین مدارس منتخب، کلاسها درس و سپس دانش آموزان بصورت تصادفی بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به سوال و بررسی فرضیههای پژوهش، از طریق پرسشنامههای کتبی جمع آوری شده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Lisler و Spss استفاده شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که خودآگاهی بر روی بهزیستی ذهنی با ضریب مسیر ( 62/0r= ) و با مقدار معناداری (08/2t=) تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین خودآگاهی و بهزیستی ذهنی به ترتیب با ضرایب مسیر ( 56/0r= ) و ( 44/0r= ) و با مقدار معناداری (37/3 t=) و (44/3 t=) بر خلاقیت دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین اثر مثبت و معناداری دارند. با توجه به یافتههای پژوهشی میتوان در مدارس با برگزاری جلسات مشاورهای و یا همایشهایی با محوریت خودآگاهی دانشآموزان را به آگاهی در ارتباط با خود و تواناییهایشان سوق داده و زمینه را برای خلاقیت آنان فراهم آورد.
- دفعات مشاهده مقاله: 97
- دفعات دانلود مقاله کامل : 119