تاثیر مدیریت دانش و قابلیتهای پویایی سازمانی بر نوآوری سازمانی با توجه به نقش میانحی قابلیت رهبری دیجیتال (مطالعه موردی شرکتهای دانشبنیان)
- 1 استادیار و هیات علمی دانشگاه نطنز، کاشان، ایران
- 2 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه نطنز، کاشان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تاثیر مدیریت دانش و قابلیتهای پویایی سازمانی بر نوآوری سازمانی با توجه به نقش میانحی قابلیت رهبری دیجیتال (مطالعه موردی شرکتهای دانشبنیان) بود. اين تحقيق به لحاظ هدف كاربردي بوده و به لحاظ اجراي روش اجرا از نوع تحقيقهاي توصیفی با تأکید بر روش همبستگی می باشد. از لحاظ جمع آوري اطلاعات از نوع ميداني مي باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، خدمات اینترنتی و نرمافزار تشکیل دادند. انتخاب خواهند شد. حجم جامعه بر اساس برآورد محقق در این پژوهش برابر 420 نفر بود که با جایگذاری در فرمول کوکران برابر تقریبا 200 نفر به دست آمد. روش نمونهگیری با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده بود. بررسی فرضیات پژوهش و تحلیل روابط ساختاری بین متغیرها از تحلیل عاملی تاییدی و روش مدلسازی معادلات ساختاری و از نرم افزار 20SPSS و PLS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده قابلیتهای پویایی سازمانی به میزان 0.31 بر نوآوری سازمانی، مدیریت دانش به میزان 0.26 بر نوآوری سازمانی و قابلیتهای رهبری دیجیتال به میزان 0.61 بر نوآوری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین در بررسی نقش میانجی نتایج نشان داد قابلیت رهبری دیجیتال در تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی برابر 0.19 و نقش میانجی قابلیت رهبری دیجیتال در تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی برابر 0.16 میباشد که در سطح معناداری 95 درصد معنادار است (Sig< 0.05).
- دفعات مشاهده مقاله: 340
- دفعات دانلود مقاله کامل : 257