بررسی تاثیر جهت گیری بازاریابی بر اثربخشی شرکتهای کوچک و متوسط

  • مهسا قاسمی 1
  • 1 کارشناسی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، ايران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 29 (1403) , صفحه 1517-1527
چاپ شده: 1403-06-30

چکیده

جهت‌گیری بازاریابی به عنوان یکی از رویکردهای استراتژیک مهم در مدیریت سازمان‌ها، نقشی کلیدی در بهبود اثربخشی و عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر جهت‌گیری بازاریابی بر اثربخشی این دسته از شرکت‌ها انجام شده است. در این مطالعه، با استفاده از مدل‌های تحلیلی و داده‌های جمع‌آوری شده از شرکت‌های کوچک و متوسط در صنایع مختلف، رابطه بین جهت‌گیری بازاریابی و مولفه‌های مختلف اثربخشی سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است روايي ابزار تحقيق با استفاده نظرجمعي از صاحب نظران و متخصصان مورد تاييد قرار گرفت و پايايي تحقیق 0.812 تاييد شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که جهت‌گیری بازاریابی به طور معناداری با افزایش رضایت مشتریان، بهبود عملکرد مالی و تقویت مزیت رقابتی شرکت‌ها ارتباط دارد. علاوه بر این، یافته‌ها حاکی از آن است که شرکت‌هایی که به طور فعال به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات بازار پرداخته و استراتژی‌های خود را بر اساس این اطلاعات تنظیم می‌کنند، در مقایسه با شرکت‌هایی که چنین رویکردی ندارند، از اثربخشی بالاتری برخوردارند.

کلمات کلیدی: واژگان کليدي جهت گیری بازاریابی، اثربخشی شرکت، شرکتهای کوچک و متوسط

ارجاع به مقاله
قاسمی م. (1403). بررسی تاثیر جهت گیری بازاریابی بر اثربخشی شرکتهای کوچک و متوسط. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(29), 1517-1527. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2775

  • دفعات مشاهده مقاله: 136
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 122